Gry wideo w centrum uwagi krakowskiej nauki! AGH zaprasza na II Kongres Groznawstwa

2025-11-07 15:41

W dniach 13–14 listopada 2025 roku Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie stanie się centrum polskiej nauki o grach wideo. Odbędzie się tam II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa pod hasłem „Groznawstwo w sieci powiązań”. W wydarzeniu wezmą udział badacze, przedstawiciele branży gamedev i studenci, by wspólnie rozmawiać o roli i przyszłości gier cyfrowych.

II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa w Krakowie. Naukowcy, twórcy i pasjonaci gier wideo spotkają się na AGH

i

Autor: Lernestorod/ Pixabay.com

Groznawstwo – nowa nauka o grach

Groznawstwo to dynamicznie rozwijająca się dziedzina badań, która analizuje gry wideo w kontekście społecznym, kulturowym, edukacyjnym i technologicznym. Krakowski kongres ma być miejscem spotkania nauki z praktyką – platformą wymiany doświadczeń między badaczami a twórcami gier.

Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną tematy dotyczące m.in. sztucznej inteligencji w produkcji gier, odpowiedzialności społecznej branży, inkluzywności czy wartości edukacyjnych gier wideo. Dyskusje dotyczyć będą także kulturowego znaczenia gier – ich roli jako współczesnego dziedzictwa oraz znaczenia twórczości studenckiej w rozwoju branży.

Goście specjalni i eksperci branży

Wśród prelegentów i gości kongresu znaleźli się twórcy, naukowcy i przedstawiciele firm z branży gamedev, m.in.:

  • Paweł Miechowski (11 Bit Studios) – współautor gry This War of Mine,
  • Damian Pawlak (Feardemic),
  • Rafał Engelman (Institute of Virtual Reality),
  • Weronika Furtak (Bugstruck/Grajmerki).

Swoją wiedzą podzielą się także przedstawiciele instytucji wspierających rozwój branży i edukacji:

  • Ewa Maria Szczepanowska (Fundacja Kultura Interaktywna),
  • Igor Gałkowski (Krakowski Park Technologiczny),
  • Adrianna Paradowska (Biuro Nowych Technologii IPN).

Panele, warsztaty i pokazy VR

W programie Kongresu znalazły się wystąpienia referatowe, panele dyskusyjne oraz warsztaty, w tym:

  • panel o inkluzywności i dostępności w kulturze grania,
  • warsztaty projektowania questów dla gier edukacyjnych,
  • sesje poświęcone dydaktyce groznawstwa i jego roli na uczelniach.
  • Uczestnicy będą mogli także zobaczyć pokazy gier i aplikacji VR tworzonych przez studentów i badaczy z całej Polski.

Wydarzenie poprzedzi wieczorna sesja studencka „Grymaszenie” (12 listopada), poświęcona grze Clair Obscur: Expedition 33.

Miejsce i organizatorzy

Główne obrady odbędą się w budynkach:

  • Wydziału Humanistycznego AGH (ul. Czarnowiejska 36),
  • Wydziału Informatyki AGH (ul. Kawiory 21).
  • Organizatorami wydarzenia są:
  • Wydział Humanistyczny AGH, Wydział Informatyki AGH, Laboratorium EduVRGameLab, Fundacja Studentów i Absolwentów AGH Academica oraz Festiwal Synestezje.

Kongres skierowany jest do badaczy, twórców, studentów oraz wszystkich osób zainteresowanych grami wideo i ich kulturowym znaczeniem. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Więcej informacji, szczegółowy program i formularz zapisów można znaleźć na stronie: www.kongresgroznawstwa.pl