W Jaworznie zastosowano rozwiązania, które sprawiły, że ulice stały się bardziej kameralne przez co kierowcy instynktownie zaczęli zwalniać. Podstawowym sposobem na osiągnięcie takiego efektu jest zwężenie pasów ruchu.
Doskonale zrozumie to osoba, która jechała kiedyś gokartem. Jest to pojazd, którym jedzie się z dużym poczuciem adrenaliny, choć gokart porusza się z prędkością około 30 km/h. Bardzo podobny efekt można właśnie otrzymać zawężając pasy ruchu - tłumaczy Tomasz Tosza - z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.
W Jaworznie masowo zastosowano też ronda i wiedeńskie przystanki autobusowe oraz doświetlono przejścia dla pieszych.
Jest to dobry wzór, z którego chcemy brać przykład. Przypatrujemy się już od dawna tamtejszym rozwiązaniom rowerowym, ale też dyskusji na temat infrastruktury, tego co jest charakterystyczne dla Jaworzna, czyli dopasowana szerokość ulic, aby autentycznie było bezpieczniej na drogach - mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
W ubiegłym roku na krakowskich drogach zginęło 13 osób.