Uciążliwa droga w Tatry. Do Nowego Targu dwoma pasami, ale co dalej?
W 2024 roku zakończona ma zostać budowa dwujezdniowej trasy z Rdzawki do Równi Szaflarskiej w Nowym Targu. Tym samym Kraków zostanie połączony z Nowym Targiem dwujezdniową zakopianką na całym przebiegu. Jedynym jednojezdniowym odcinkiem zostanie wówczas ten prowadzący wprost do samego Zakopanego. Obecnie trasa ta na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie jest 186 zjazdów do posesji.
Co więcej, średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale średnio na dobę porusza się tam prawie 21 tys. pojazdów. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.
Koniec z jednojezdniówką do Zakopanego! Będzie droga z prawdziwego zdarzenia
GDDKiA chce stworzyć dokumentację projektową dla ostatniego odcinka drogi pod Tatry od Szaflar do Zakopanego. Wykonawca projektu ma zaproponować kilka wariantów przebiegu trasy.
Opracowaniem koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla optymalizacji przepustowości drogi krajowej nr 47 od Szaflar do Zakopanego (zakopianki) jest zainteresowanych dwóch wykonawców. Oferty złożyli: MPRB za 4 mln 772 tys. zł oraz Sweco Polska za 3 mln 570 tys. zł. Komisja przetargowa już rozpoczęła sprawdzanie złożonych ofert - informuje GDDKiA.
Do zadań wykonawcy będzie należało określenie zakresu rzeczowego i finansowego całego przedsięwzięcia oraz ustalenie efektywności planowanej inwestycji, przebiegu tras poszczególnych wariantów oraz ustalenie typów i podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych.
Na opracowanie dokumentacji GDDKiA zamierza przeznaczyć 3 mln 720 tys. zł.