Kraków. Miasto poprawia przejazdy rowerowe
Kraków od lat inwestuje w infrastrukturę rowerową, plasując się w ścisłej krajowej czołówce, o czym świadczą liczby. Stolica Małopolski w rankingu miast z najdłuższymi ścieżkami rowerowymi zajmuje czwarte miejsce (270 km), tuż za Poznaniem (334 km), Wrocławiem (355 km) i Warszawą (736 km). Przytoczone dane pochodzą z serwisu „Polska w Liczbach”. Wieloletnia poprawa infrastruktury nie oznacza, że wszystkie stosowane w przeszłości rozwiązania były dobre. Tyczy się to szczególnie przejazdów rowerowych i zbyt wysokich krawężników, które nie zapewniały komfortu miłośnikom jednośladów.
Uwagę na problem zwrócili aktywiści, którzy próbowali rozwiązać sprawę na własną rękę, eliminując wysokie przejazdy. To działanie zwróciło uwagę władz miasta, które zadeklarowały chęć pomocy. Prezydencki zespół ds. rozwoju infrastruktury rowerowej wraz z Zarządem Dróg Miasta Krakowa w ramach środków na bieżące utrzymanie wyznaczył specjalną pulę pieniędzy, która zostanie wykorzystana do wyrównywania przejazdów.
W ostatnim kwartale wyrównano ich 16, a miasto zapowiada działania przy kolejnych, co najmniej 40.
Samą inwentaryzację najpotrzebniejszych poprawek przeprowadzili przedstawiciele strony społecznej zespołu rowerowego. Inspiracją do powstania listy najważniejszych przejazdów był projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego, który był zbiorem 100 punktów pokazującym jednostkom miejskim, w których miejscach w Krakowie takie przejazdy odbiegające od obowiązujących standardów są najbardziej uciążliwe dla rowerzystów podczas codziennej jazdy. Jako priorytety wskazaliśmy odcinki ze studium podstawowych tras rowerowych – informuje na łamach serwisu Krakow.pl Jarosław Tarański, ekspert rowerowy VeloMałopolska.
Rowerzyści mogą sprawdzić poprawione przejazdy na specjalnie przygotowanej mapie.

Metoda, którą zastosowano polega na tworzeniu asfaltowych łat. Mają one za zadanie wyrównać przestrzeń pomiędzy krawędziami drogi. Dzięki temu przejazd odbywa się bez wstrząsów i uderzeń. Od ubiegłego roku poprawiono przejazdy m.in. w następujących lokalizacjach:
- skrzyżowanie Młynówki Królewskiej i ul. Podchorążych (pod UKEN)
- skrzyżowanie ul. Księcia Józefa i Jodłowej
- skrzyżowanie ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego
- skrzyżowanie ul. Księcia Józefa przy moście Zwierzynieckim
- skrzyżowanie al. Focha i ul. Kałuży
- skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Barskiej
- skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Ludwinowskiej
- skrzyżowanie ul. Wodnej i Wielickiej
- skrzyżowanie ul. Tischnera i Wadowickiej
- rondo Grzegórzeckie
- skrzyżowanie al. Daszyńskiego i Podgórskiej
- al. Andersa na wysokości os. Teatralnego
- ul. Konopnickiej od ICE do mostu na Wildze (obustronnie)
- skrzyżowanie ul. Monte Cassino i Bułhaka
- skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Pawlickiego
- skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Kapelanka
- skrzyżowanie al. Jana Pawła II i ul. Markowskiego.
Kilkadziesiąt kolejnych ma zostać wyrównanych w 2025 roku. Najbliższe prace zaplanowano na ul. Brożka, tj. na przejazdach przy ul. Borsuczej oraz Cegielnianej, a kolejne na ul. Pawiej, przy al. Armii Krajowej, ul. Wybickiego, Reymonta czy Bulwarowej.