Kraków. Rusza budowa kładki nad Zakopianką
Jak poinformował w czwartek, 8 lutego Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), nowe przejście dla pieszych nad drogą krajową nr 7 powstanie w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań.
Połączymy ul. Żary i św. Rity i zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami drogi krajowej nr 7, dzięki czemu będziemy mogli zlikwidować funkcjonującą dziś w tym miejscu zebrę”- wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
Według drogowców nowe przejście nad drogą zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo pieszych w tym rejonie. Przez ten odcinek Zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tys. samochodów.
Kładka nad Zakopianką zostanie zbudowana na trzech podporach
Zaplanowano, że kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 metrów nad drogą. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6 mln zł. Planowany termin zakończenia prac określono na listopad br.
W związku z rozpoczęciem budowy kładki – zapowiedział Michna – zostanie tam wprowadzona nowa organizacja ruchu. W pierwszym etapie prac wykonawca będzie demontował wyspę przy skrzyżowaniu Zakopianki i ul. Żary. Dlatego też w piątek zostanie zamknięty pas do skrętu w prawo, który jest na dk7. Sam wjazd na ul. Żary z Zakopianki będzie utrzymany.
Kładka nad Zakopianką to nie ostatnia inwestycja, która ma ułatwić życie pieszym
Jak przekazał przedstawiciel GDDKiA, bezkolizyjne przejście nad Zakopianką w Mogilanach, to jedno z kilku tego rodzaju inwestycji, które ułatwią pieszym bezpieczne przejście przez zatłoczoną drogę.
Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki: koło skrzyżowania dk7 z ul. Świetlistą, obok przystanku autobusowego Góra Libertowska oraz przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie. Te obiekty powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstanie kolejna kładka, w Głogoczowie. Rozpoczęcie jej budowy planowane jest na wiosnę. W podobnym czasie powinna się zacząć również budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach, którego częścią będzie budowa tunelu dla pieszych pod drogą krajową nr 7.
Ostatnia z zaplanowanych kładek powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt będzie budowany w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Według planów oba węzły powinny być ukończone do końca 2025 r.
Jak przypomniał przedstawiciel GDDKiA, obecnie na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic znajduje się sześć kładek dla pieszych.