GDDKiA zleciła ekspertom zbadanie osuwiska w Kasinie Wielkiej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przeprowadzenie badań geotechnicznych i wykonanie ekspertyzy osuwiska w Kasinie Wielkiej (woj. małopolskie) na zamkniętym fragmencie drogi krajowej nr 28. Odcinek jest nieprzejezdny od 31 maja tego roku. Jak poinformował w środę Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, wyniki badań, które kosztem 543 tys. zł wykona firma PKN Projekt, będą znane z końcem listopada.
— Na podstawie przeprowadzonych badań wykonawca przygotuje ekspertyzę oceniającą zakres i charakter osuwiska. Ekspertyza będzie też wskazywała, w jaki sposób należy docelowo zabezpieczyć to miejsce, by można było wyremontować i ponownie udostępnić kierowcom drogę — wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
Osuwisko w Kasinie Wielkiej zostanie zbadane metodą sejsmiczną i geofizyczną
Według informacji przekazanych przez Michnę badania osuwiska rozpoczną się od badań geofizycznych prowadzonych w formie tomografii elektrooporowej (ERT) i metodą sejsmiczną (MASW lub SRT). Pierwsze badanie polega na zamontowaniu w gruncie elektrod i sprawdzeniu, jaki opór podłoże stawia prądowi elektrycznemu. Metoda sejsmiczna polega na pomiarze i analizie, jak sztucznie wygenerowane fale sejsmiczne przenoszą się w gruncie.
Oba badania geofizyczne dostarczą informacji pozwalających na wstępną ocenę, na jakiej głębokości znajduje się płaszczyzna poślizgu, czyli płaszczyzna, po której przesuwa się osuwisko. Dzięki temu będzie można zaprojektować odpowiednią głębokość wierceń. Zarządca dróg przewiduje wykonanie łącznie 350 m odwiertów o głębokości co najmniej 20 m. Ostateczna głębokość wierceń będzie zależeć m.in. od wyniku badań geofizycznych. Ostatnie z zaplanowanych badań to sondowanie statyczne (CPTU), które pozwoli na sprawdzenie, jaki opór stawia grunt. Im większy opór, tym lepsze parametry.
Miejsce pęknięcia drogi niebezpieczne dla ruchu drogowego
Pęknięcia na drodze krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja tego roku. Wskazywały one na uaktywnienie się osuwiska pod jezdnią. Ze względów bezpieczeństwa droga została zamknięta 31 maja, a objazd wytyczono drogami niższej kategorii. W czerwcu GDDKiA przygotowała wstępną opinię techniczną, której wynik nie pozwolił na podjęcie decyzji o bezpiecznym dopuszczeniu drogi do choćby ograniczonego ruchu samochodów.