Jedna z regulacji, jakie wprowadzi uchwała krajobrazowa w Krakowie to liczba reklam, przypadająca na jednego przedsiębiorcę. Każdy podmiot z wyjątkiem tych znajdujących się na terenie parków kulturowych Stare Miasto i Nowa Huta może umieścić do pięciu szyldów. Jednak nie mogą one przekroczyć np. 25 procent powierzchni elewacji frontowej parteru. Dzięki kalkulatorowi reklam przedsiębiorcy mogą sprawdzić, czy ich szyldy są zgodne z wytycznymi miasta.
- Każdy może wejść i wypełnić kwestionariusz reklamowy, dzięki któremu może się dowiedzieć w jakiej strefie jest, gdyż Kraków został podzielony na trzy strefy dotyczące reklam, ile może być umieszczone takich reklam na budynku oraz jaka może być ich powierzchnia - mówi Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa.
Na mocy uchwały krajobrazowej z krakowskich ulic zniknie do 90 procent billboardów. Nie powinniśmy spotkać już żadnej siatki wielkoformatowej. Dopuszczalny jest wyjątek na czas remontu fasady oraz ekranów led - taki wyświetlacz może pozostać tylko na Tauron Arenie. A co o tych zmianach myślą mieszkańcy?
- To jest świetna sprawa, jestem za. Przez billboardy totalnie nic nie widać tylko sam billboard z góry na dół. - Nie wydaje mi się, żeby to było dobre rozwiązanie, bo wtedy ludzie nie będą patrzyli na nic, nic się nie będzie wyróżniać.
Kalkulator reklam znajdziecie tutaj. Kara za metr kwadratowy szyldu niezgodnego z warunkami uchwały krajobrazowej to 122 złote za dzień.