Budowa najdłuższej estakady w Polsce. Obiekt powstaje w Krakowie
W Nowej Hucie w Krakowie trwają prace nad budową najdłuższej estakady w Polsce. Konstrukcja ma docelowo połączyć okolice ul. Łowińskiego i Morcinka. Obiekt powstaje techniką nasuwania podłużnego. Jego kolejne segmenty są zatem przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu betonu i sprężeniu, za pomocą siłowników będą wysuwane kolejne segmenty na podpory estakady. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 t.
Długość najdłuższej estakady w Polsce. Kiedy obiekt będzie gotowy?
Zgodnie z informacjami GDDKiA powstało już pierwszych 340 metrów estakady będącej częścią budowanej w krakowskiej Nowej Hucie trasy S7. To jezdnia biegnąca z północy, powstała w okolicy ul. Morcinka. Teraz rozpoczęły się prace nasuwania od strony ul. Łowińskiego. Początkowo estakada pobiegnie wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci w prawo nad torami i płynącą pod nimi rzeką Dłubnią, aby finalnie połączyć się z już istniejącą częścią obiektu. Dziś jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce, która ma docelowo mieć aż 1589 metrów długości. Nigdzie nie wysuwa się segmentów na niemal kilometr. Dodatkową trudnością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji. Prace nad najdłuższą estakadą w Polsce mają się zakończyć w sierpniu 2025 r. Wówczas dojdzie do połączenia obu części jezdni.
S7 Widoma – Kraków Nowa Huta. Odcinek połączy Warszawę z Krakowem
Najdłuższa estakada w Polsce będzie stanowiła fragment odcinka S7 Widoma - Kraków Nowa Huta, czyli ostatniej części trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch fragmentów. Pierwszy z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 km i — jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem — GDDKiA udostępni ją pod koniec tego roku i połączy tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
Z kolei od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na tej 5-kilometrowej, miejskiej części powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów). GDDKiA szacuje, że prace na tym odcinku skończą się w połowie 2026 r.