Najdłuższy tunel kolejowy powstaje w Małopolsce
Tunel kolejowy powstaje pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Urządzenie o długości 90 metrów równocześnie wydobywa urobek i montuje prefabrykowane segmenty betonowej obudowy. Tarcza ma do wykonania 3750 metrów trasy o średnicy niemal 11 metrów. Prace mają potrwać około 10 miesięcy.
Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem – podkreślił cytowany w komunikacie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
„Jadwiga” to jedna z dwóch pracujących w tym miejscu maszyn TBM. Równolegle od marca trwa drążenie mniejszego, równoległego tunelu ewakuacyjnego przez maszynę TBM „Kinga”, która do tej pory wykonała już ponad 420 metrów trasy.
Jak zaznaczył członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, jest to jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe.
Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu – dodał.
ZOBACZ: Rozpoczęło się drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce
Ponad 130 km modernizowanych i nowych torów
Budowa tunelu realizowana jest przez konsorcjum firm Budimex S.A., Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt A.S. oraz Gulermak Sp. z o.o. Koszt inwestycji na odcinku Limanowa–Klęczany to ponad 1,9 mld zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Odcinek Limanowa–Klęczany to jedna z czterech części projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.
Cały projekt „Podłęże–Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo połączenie skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a ze stolicy Małopolski do Zakopanego będzie można dojechać w 90 minut