Uniwersytet Jagielloński protestuje przeciwko budowie Trasy Pychowickiej
Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego wyraził stanowczy protest przeciwko budowie Trasy Pychowickiej (węzeł „Ruczaj”) według wariantu 6. na terenach Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ. Wspomniana inwestycja jest fragmentem trzeciej obwodnicy Krakowa, łączącym ul. Armii Krajowej z Trasą Łagiewnicką. W ramach przyjętego wariantu, większość tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej ma przebiegać tunelami. Sama Trasa Pychowicka rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego i Rostworowskiego, a pojazdy pokonają Wisłę drogą podziemną. W miejscu przecięcia nowej arterii z ul. Ks. Józefa przewidziano węzeł drogowy i komunikacyjny, w tym dworzec przesiadkowy. Następnie droga (już jako Trasa Zwierzyniecka) będzie wiodła tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy w rejon ul. Armii Krajowej.
Polecany artykuł:
Autorzy przyjętej wczoraj uchwały twierdzą, że przebieg trasy ustalony według 6. wariantu w istotny sposób narusza tereny Uniwersytetu Jagiellońskiego, niosąc wiele zagrożeń, w tym m.in:
Pozbawienie prawa własności nieruchomości o łącznej powierzchni niespełna 9 ha, generowanie intensywnego ruchu drogowego przez teren kampusu, którego układ drogowy aktualnie jest bardzo obciążony oraz korzystania w 50 proc. powierzchni z jedynego parkingu Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej przy jednoczesnym braku możliwości utworzenia alternatywnych miejsc parkingowych ze względu na warunki terenowe oraz formalne związane z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – czytamy w oświadczeniu UJ.
Zdaniem władz uniwersytetu budowa Trasy Pychowickiej jest też zagrożeniem dla rozwoju infrastruktury Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ, w tym również tamtejszych planów inwestycyjnych. Przypomnijmy, że UJ planuje wybudować we wspomnianym miejscu akademik oraz obiekty sportowe. Co równie istotne, autorzy uchwały zaznaczyli, że powstanie Trasy Pychowickiej we wspomnianym wariancie zakłóci działalność badawczą prowadzoną w okolicznych budynkach.
Kierując się potrzebą zapewnienia integralności i funkcjonalności infrastruktury Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, w tym mając na względzie plany inwestycyjne, społeczność akademicka Uniwersytetu nie może pozostać bierna wobec budowy Trasy Pychowickiej (węzeł „Ruczaj”) w zaproponowanym wariancie - czytamy w uchwale Senatu UJ.