Rozbudowa węzła Kraków Południe. Na jakim etapie są prace? LUTY 2023
9 lutego GDDKiA poinformowała, że poczyniono kolejny krok do rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i zakopianki w Opatkowicach.
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest już złożony w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - przekazuje Dyrekcja.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie decyzja środowiskowa, DŚU) to decyzja administracyjna, której zadanie polega na takim ukształtowaniu planowanego przedsięwzięcia, aby w możliwie najmniejszym stopniu pogorszyło stan środowiska.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Procedury te będą trwać co najmniej dwa lata, a prace budowlane związane z rozbudową węzła Kraków Południe są planowane na lata 2025-2026
Polecany artykuł:
Kraków Południe: jak pojedziemy nowym węzłem A4 z zakopianką?
Wariant 4 przebudowy węzła Kraków Południe został wybrany jako preferowany i ten wariant był podstawą do złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wariant 4 został wypracowany po konsultacjach społecznych z mieszkańcami.
Według założeń wariantu nr 4:
- zakopianka na południe od przejścia pod istniejącą łącznicą autostradową wznosić się będzie w konstrukcjach oporowych na obiekt mostowy;
- istniejące łącznice autostradowe z kierunku Katowic i Rzeszowa na południe od A4 będą się rozdzielały prowadząc ruch na poziom +1 po stronie wewnętrznej, a na poziom „0” na zewnątrz od nich;
- również zakopianka w kierunku południowym, przed projektowanym obiektem mostowym, będzie posiadała łącznicę wyjazdową na poziom „0”;
- w przeciwnym kierunku sytuacja wyglądała będzie analogicznie: z projektowanej estakady w poziomie +1, (zanim wysokościowo sprowadzona zostanie do stanu istniejącego) w kierunku centrum Krakowa (pod wiadukt w ciągu istniejącej łącznicy) nastąpi wyprowadzenie ruchu na łącznicę w kierunku Rzeszowa oraz Katowic;
- natomiast z poziomu „0” obsługującego ruch lokalny zaprojektowane zostaną łącznice, które łączyć się będą z w/w łącznicami w kierunkach Rzeszowa i Katowic oraz zostanie zaprojektowane połączenie z istniejącą drogą w kierunku centrum Krakowa;
- obszary lokalne o których mowa oraz projektowane wloty istniejących ulic (ul. Taklińskiego, Poronińska i Kłuszyńska) w poziomie „0” będą skomunikowane poprzez skrzyżowanie typu rondo „biszkopt”;
- połączenie ronda z zakopianką odbywać się będzie dzięki dwukierunkowym dodatkowym jezdniom wzdłuż zakopianki;
- po stronie zachodniej i wschodniej w/w dodatkowe jezdnie zostaną połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/ Ważewskiego z zakopianką;
- skrzyżowanie ul. Opatkowickiej z dodatkową jezdnią zaprojektowane zostało bez relacji w lewo, w kierunku południowym (jednokierunkowy wyjazd z zakopianki), natomiast skrzyżowanie ul. Ważewskiego z dodatkową jezdnią posiada pełne relacje – wylot na południe jednokierunkowy (wjazd na zakopiankę);
- prowadzenie ruchu pieszego zostało przewidziane wzdłuż dróg lokalnych. Na odcinku od istniejącego wiaduktu w ciągu zakopianki (nad autostradą A4 po stronie zachodniej) zaprojektowano ciąg pieszorowerowy, który przejściem podziemnym pod łącznicami prowadzić będzie bezkolizyjnie ruch pieszych i rowerzystów w rejon ul. Taklińskiego;
- przejście pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną inwestycji odbywać się będzie w poziomie „0” za pomocą przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych;
- natomiast w okolicy ul. Ważewskiego i Opatkowickiej za pomocą bezkolizyjnego przejścia dla pieszych (podziemnego lub nadziemnego);
- w wariancie 4 przewidziano również przystanki autobusowe dla komunikacji zbiorowej usytuowane w miejscach zbliżonych do istniejących lokalizacji oraz budowę przejścia podziemnego pod ul. Zakopiańską, w rejonie skrzyżowania ulic Zakopiańskiej, Taklińskiego i Poronińskiej.
Więcej materiałów TUTAJ.
Celem rozbudowy węzła Kraków Południe w Opatkowicach jest poprawa płynności ruchu na węźle drogowym oraz na wylotówce w kierunku Zakopanego. Rozbudowa ma przyczynić się do równomiernego rozłożenia ruchu przy wyjeździe z Krakowa oraz do zwiększenia przepustowości na łącznicach autostrady A4.