To istotny element budowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe kolei średnicowej. Mosty, które zgodnie planem mają powstać do kończą 2021 roku mają usprawnić także ruch aglomeracyjny i międzynarodowy.
To pierwszy obiekt przekazany do eksploatacji. Przez ostatnie dwa tygodnie wykonywane były testy obciążeniowe. Dziś wieczorem, po godz. 20.00 pojadą pierwsze pociągi pasażerskie. Przekazanie tego mostu umożliwi przystąpienie do rozbiórki starego mostu średnicowego, w którego miejscu powstanie nowy most z dwoma torami. Ostatni z mostów będzie gotowy do 2021 roku - wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowy most ma 234 metry długości i 9 metrów szerokości. Łukowe przęsła wznoszą się na wysokość 18 metrów. Ponieważ przeprawa ma tylko jeden tor, część pociągów zostanie skierowana na małą i dużą obwodnicę kolejową Krakowa. Dla pasażerów oznacza to zmiany w rozkładach jazdy.
Przez najbliższe miesiące na trasie pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem będziemy mieli dostępny tylko jeden tor, a większą rolę będzie brała na siebie obwodnica kolejowa, z której pociągi będą kierowane na Kraków Główny. Niektóre pociągi będą więc omijały np. stację Kraków Zabłocie, a niektóre będą skręcały Podłężu - omijając Kraków Płaszów - na tzw. dużą obwodnicę. Wszystkie informacje będą podawane pasażerom na bieżąco - wyjaśnia Piotr Hamarnik z Biura Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Konstrukcja mostu jest też bezpieczna. Ze względu na brak podpór osadzonych w nurcie Wisły istnieje mniejsze ryzyko uszkodzenia jego konstrukcji w czasie fali powodziowowej.