Co dzieje się w tunelu na Zakopiance?
2 tys. 926 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości zarejestrował system odcinkowego pomiaru w tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich w ciągu Zakopianki. Rekordzista jechał 201 km/h. W poniedziałek minął miesiąc od otwarcia tunelu pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą.
Polecany artykuł:
Zdecydowanie więcej przekroczeń prędkości zarejestrowano na nitce w kierunku Krakowa – 2 tys. 248 naruszeń. W kierunku Zakopanego 678 kierowców przekroczyło dozwoloną w tunelu prędkość 100 km/h.
W tunelu na Zakopiance zainstalowano odcinkowy pomiar prędkości. Każdy kierowca, który zbyt szybko pokona ten odcinek, musi liczyć się z mandatem. Zamontowano także osiem kamer, które wykonują pomiary prędkości na dwóch pasach ruchu w obu kierunkach.
- Zdecydowana większość zarejestrowanych naruszeń – ponad 75 proc. dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, to jest pomiędzy 11 a 20 km/h więcej, niż obowiązujące ograniczenie prędkości. 33 kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h więcej, niż obowiązujący w tunelu limit prędkości. 25 listopada kierujący Seatem pokonał tunel na Zakopiance z prędkością aż 201 km/h - przekazał szef GITD Alvin Gajadhur.
Jak powiedział rzecznik prasowy policji w Suchej Beskidzkiej, Wojciech Copija, wszelkie wykroczenia popełnione w tunelu badają policjanci z tamtejszego komisariatu. Oprócz wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości w tunelu, suscy policjanci ustalają także kierowców, którzy zatrzymywali się w tunelu, a następnie wychodzili z pojazdów i robili sobie zdjęcia.
Każde zatrzymanie pojazdu, czy też pojawienie się pieszego w tunelu wzbudza alarm systemu monitoringu. Kierowcy powinni pamiętać, że przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym jasno mówią o zakazie zatrzymania pojazdu w tunelu.
System odcinkowego pomiaru prędkości, został zamontowany w tunelu na prośbę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uzyskał też pozytywną opinię policji. Tego rodzaju rozwiązania przynoszą pozytywne efekty. Tam gdzie pracują odcinkowe pomiary prędkości obserwowany jest spadek liczby zdarzeń drogowych oraz ich negatywnych skutków.
Budowa tunelu kosztowała niemal miliard zł i trwała pięć lat i siedem miesięcy. Dzięki inwestycji podróżujący od Zakopanego w stronę Krakowa mogą przejechać dwupasmową drogą szybkiego ruchu już od Rdzawki do węzła z autostradą A4 w Krakowie.