Protest na zakopiance. Tego dnia mieszkańcy zablokują drogi przeciwko budowie S7. Będą ogromne utrudnienia w ruchu!

2025-11-06 15:31

Mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa oraz sąsiednich gmin zapowiadają na piątek wielki protest przeciwko planom budowy drogi ekspresowej S7. Zdesperowani ludzie zablokują dwa kluczowe skrzyżowania na zakopiance i drodze krajowej nr 94, by wyrazić swój sprzeciw wobec wariantów trasy przedstawionych przez GDDKiA. Kierowców czekają ogromne utrudnienia.

Zakopianka

i

Autor: Mach240390/ CC BY-SA 4.0
  • W piątek, 7 listopada, o godzinie 15:00 mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa i sąsiednich gmin zablokują dwa kluczowe skrzyżowania. Protesty odbędą się na zakopiance w Gaju oraz na drodze krajowej nr 94 w Wieliczce.
  • Demonstracja jest wyrazem sprzeciwu wobec sześciu wariantów budowy drogi ekspresowej S7 przedstawionych przez GDDKiA. Każda z propozycji zakłada wyburzenie co najmniej 170 budynków.
  • Protestujący zapowiadają, że to pierwsza z wielu akcji. Przygotowują również wniosek o odwołanie dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, który jako najbardziej optymalny wskazuje tzw. wariant E.
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.

Blokady w dwóch kluczowych miejscach

Konflikt wokół budowy nowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami narasta. W odpowiedzi na propozycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mieszkańcy organizują w piątek, 7 listopada, akcję protestacyjną. Blokady rozpoczną się o godzinie 15:00 w dwóch strategicznych punktach. Pierwsza grupa, składająca się z mieszkańców krakowskich Swoszowic i Wróblowic oraz gminy Mogilany, zablokuje skrzyżowanie drogi krajowej nr 7 z ulicami Parkową i Wesołą w Gaju. Druga grupa, reprezentująca mieszkańców gminy Wieliczka oraz krakowskich Soboniowic, sparaliżuje ruch na skrzyżowaniu DK94 z ulicą Grottgera w Wieliczce.

Kość niezgody – warianty nowej S7

Emocje wokół inwestycji sięgają zenitu od momentu, gdy GDDKiA zaprezentowała sześć wariantów przebiegu trasy. Każdy z nich zakłada przecięcie południowej części Krakowa, co wiąże się z koniecznością wyburzenia co najmniej 170 budynków. Propozycje te od początku budziły sprzeciw władz Krakowa i ościennych gmin, które wskazywały na gęstą zabudowę oraz unikalne walory przyrodnicze zagrożonych terenów. Drogowcy jako „najbardziej optymalny” wskazują wariant E, którego koszt szacuje się na ponad 2 miliardy złotych.

– Wariant „E”, dzięki temu, że idzie starą zakopianką, w oparciu o starą zakopiankę od Głogoczowa do Myślenic jest wariantem najtańszym. My nie możemy niczego rekomendować. Ja powiedziałem, jakie mam odczucia. Wariant ten jest bezpieczny dla mieszkańców i oszczędny. I daje duże nadzieje na to, że powstanie! – przekonuje Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Piątkowy protest, zgłoszony jako legalne zgromadzenie publiczne, ma być pierwszym z wielu. Mieszkańcy zapowiadają, że nie ustaną w walce o swoje domy i środowisko. Przygotowują również wniosek o odwołanie dyrektora Macieja Ostrowskiego, który wkrótce ma trafić m.in. do Ministerstwa Infrastruktury.

Kraków Radio ESKA Google News
Zamontowali wielki sinus na konstrukcji nowej kładki (Kraków)