Wyniki konsultacji wykazały, że Strefa Czystego Transportu ma objąć cały Kraków. Co to oznacza dla mieszkańców?
-Strefa Czystego Transportu to po prostu obszar, po którym mogą się poruszać samochody, które spełniają normy emisji spalin. To najczęściej jest powiązane z europejskimi standardami Euro. Strefy czystego transportu służą temu aby zmniejszyć emisje pyłów oraz dwutlenku węgla. W Polsce jedną z głównych przyczyn zanieczyszczeń są kotły węglowe, transport stoi na drugiej pozycji - tłumaczy Bartosz Piłat, Polski Alarm Smogowy
Strefa czystego transportu została już wcześniej wprowadzona do Krakowa, a konkretniej do Kazimierza. Niestety pomysł okazał się fiaskiem. Czego więc dowiedzieli się urzędnicy po najnowszych konsultacjach?
- Ta strefa jest uproszczona i złagodzona. Wcześniej mieszkańcy zwracali uwagę na zawiłość poszczególnych etapów. Samochody, które są zarejestrowane przed 1 stycznia 2023 roku, mogą mieć w przypadku benzynowego silnika rok produkcji od 1990, w przypadku diesla jest to rok 1996. Jeśli chodzi o samochody, które będą zarejestrowane po nowym roku powinny spełniać wymóg Euro 3 oraz Euro 5. Euro 3 są to samochody wyprodukowane po 2000 roku w przypadku benzyny, diesle będzie obowiązywać minimalny rok produkcji 2010 - przedstawia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Strefa czystego transportu miała mieć swój oficjalny początek w roku 2023. Najnowsze informacje wprost wskazują, że start projektu planuje się jednak w 2024 roku.
- Przede wszystkim jest tak dlatego, aby mieszkańcy mieli więcej czasu, zastanowić się jaki samochód będą potrzebować. Potrzebę przesunięcia wykazały badania, które przeprowadziliśmy. Naszym zadaniem było zebrać jak najwięcej wniosków i wykreować z tego kompromis dla nas i mieszkańców - dodaje Sebastian Kowal