Strefa czystego transportu w Krakowie. Mieszkańcy są za, ale...
Większość mieszkańców, którzy zabierali głos w konsultacjach, zgadza się z wprowadzeniem w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Jednocześnie aż 40 procent aut w Krakowie nie spełnia nadchodzących norm ochrony środowiska - wynika z danych krakowskich urzędników. SCT obejmie od 2026 roku niemal całe miasto.
Z tych konsultacji społecznych wynikają dwa bardzo istotne wnioski. Po pierwsze, zgoda praktycznie powszechna na to, by zrobić kolejny krok w zakresie ochrony powietrza. I druga rzecz: uwaga na to, by zostało to poprzedzone odpowiednim okresem przygotowawczym.
Strefa czystego transportu. Jakie samochody nie wjadą do centrum miasta?
Już od 2024 po Krakowie nie pojeździmy samochodami, które kupiliśmy po 1 stycznia przyszłego roku i które nie wpisują się w wymogi Strefy. O nowych zasadach opowiada Łukasz Franek z Zarządu Transportu Publicznego.
Wszyscy będziemy mieli te cztery lata na dostosowanie się. Wjazd dla samochodów benzynowych z silnikiem minimum EURO 4 - a więc w 2026 roku dwudziestoletnich pojazdów - a także norma minimum EURO 6 w przypadku aut z silnikami diesla.
Nowe regulacje nie obejmą między innymi samochodów seniorów po siedemdziesiątym roku życia, pojazdów historycznych i specjalistycznych (na przykład koparek czy wysięgników), a także food trucków.