"Tramwaj dla dzików"... Mieszkańcy niezadowoleni z przebiegu trasy tramwaju na krakowskie Kliny

2025-07-17 17:57

W opublikowanym przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa raporcie po konsultacjach społecznych czytamy, że tramwaj nie pojedzie w ciągu ulicy 8. Pułku Ułanów. A o to zabiegali mieszkańcy. W ten sposób mieszkający na Klinach tak naprawdę nie skorzystają z tramwaju w ogóle...

Tramwaj Kraków

i

Autor: Andrzej Otrębski, CC , via Wikimedia Commons/ CC BY-SA 4.0 Będą zmiany w komunikacji tramwajowej w Krakowie

W raporcie czytamy o trzech możliwych wariantach poprowadzenia tramwaju na Kliny:

Wariant 1: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

Wariant 2: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, na planowanym rondzie w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 14 skręca na południe, przekracza autostradę A4, po czym kończy się na planowanej nowej pętli w pobliżu przystanku kolejowego Kraków Opatkowice.

Wariant 3: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w kierunku ul. Trockiego, po czym skręca na wschód w planowaną drogę klasy zbiorczej biegnącej równolegle do autostrady A4, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

Mieszkańcy chcieli inaczej, bo dla nich najlepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie linii tramwajowej przez ulicę 8. Pułku Ułanów. Tak się nie stało. Najlepszą ocenę tych wariantów dali sami mieszkańcy, który przechrzcili "tramwaj na Kliny" na "tramwaj dla dzików", bo tylko one będą rzeczywiście korzystać z tramwaju. W każdym wariancie linia przebiega poza tereny niezurbanizowane lub zabudowy jednorodzinnej. Wszystkie rozwiązania daleko odbiegają od Klinów, więc mieszkańcy tej części miasta nie skorzystają z tramwaju - podkreśla miejski radny Michał Starobrat. 

Konsultacje zakończyły się w maju tego roku. Urząd Miasta podkreśla, że warianty zostały ustalone w toku konsultacji społecznych. A dlaczego tramwaj nie pojedzie ulicą 8. Pułku Ułanów? To decyzja spowodowana względami technicznymi. Badania wykazały kolizję z zielenią oraz związaną z brakiem budowy ulicy Nowej Bartla. Stąd pomysł z ulicą 8. Pułku Ułanów nie został dopuszczony do dyskusji - wyjaśnia Ewa Bielas z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK.

Plac Zawiszy przyjechał do Warszawy z Krakowa w 121 kawałkach. Pierwszy taki remont tramwajowy w Polsce!

Obecnie zakładane warianty to trasy liczące od prawie 5 do ponad 6 kilometrów długości, a koszt realizacji jednej z nich sięga nawet ponad 370 mln zł.