Kraków zbuduje więcej ładowarek dla samochodów elektrycznych?
Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze, co widać także na przykładzie Krakowa. Zgodnie z danymi przedstawianymi przez Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta, w 2021 roku w stolicy Małopolski zarejestrowano ponad 1 tys. pojazdów tego typu. Rok później liczba ta wynosiła już ponad 2 tys., a w 2023 roku sięgnęła prawie 4 tys. Z kolei w ubiegłym roku w Krakowie zarejestrowano już ponad 5 tys. samochodów elektrycznych.
Problem w tym, że za ich rejestracją często nie nadąża infrastruktura, choć Kraków i tak pod tym względem plasuje się w czołówce polskich miast. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności w raporcie „Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w polskich miastach” wskazało, że w stolicy Małopolski w 2024 roku było 226 punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 65 proc. stanowiły stacje ładowania prądem zmiennym (148), a 35 proc. stanowiska ładowania prądem stałym (78). Dla porównania, w Warszawie w 2024 roku łączna liczba punktów ładowania wyniosła 575. Pod tym względem Kraków zajmuje czwarte miejsce w Polsce, za wspomnianą Warszawą, Gdańskiem i Szczecinem.

W środę, 26 marca krakowscy radni przyjęli rezolucję ws. dostosowywania małej infrastruktury miejskiej tak, aby w przyszłości mogła stanowić integralną część do auto o niskim napięciu przy przyszłych generalnych remontach i przebudowach ulic.
Wnosimy aby Prezydent Miasta Krakowa wprowadził zasady, zgodnie z którymi przy każdym przyszłym remoncie lub przebudowie ulic w granicach administracyjnych miasta Krakowa na obszarze gdzie gęstość zaludnienia wynosi 2 465 mieszkańców na 1 km kw, bądź więcej, projektanci i wykonawcy infrastruktury byliby zobowiązani do uwzględnienia w projekcie technicznym instalacji umożliwiającej podłączenie ładowarek do pojazdów elektrycznych o niskim napięciu. Instalacje te powinny być zintegrowane z istniejącą infrastrukturą miejską, w szczególności z latarniami ulicznymi, w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia dostępności ładowania dla mieszkańców miasta – czytamy w treści rezolucji.
Jak piszą radni, infrastruktura ładowania w Krakowie powinna być zaprojektowana tak, aby mogła być łatwo zmodernizowana i rozbudowywana w przyszłości w miarę wzrostu zapotrzebowania na miejsca ładowania pojazdów elektrycznych. Jak dodano, miejskie punkty powinny oferować cenę ładowania zbliżoną do prądu w „gniazdu w domu”, być estetyczne, nie zawierać kabla i być powszechne.
Zdając sobie sprawę z sytuacji finansowej Gminy Miejskiej Kraków nie domagamy się modernizacji infrastruktury tylko w celu dostosowania jej do możliwości ładowania aut, ale aby mieć to na uwadze przy generalnych remontach i przebudowach ulic jakie będą wymagane w Krakowie – piszą w rezolucji.