Nowe WiFiX w PKP Intercity. Koniec problemów z internetem?
Podróżowanie pociągiem i korzystanie z internetu to często kolidujące ze sobą terminy. Oglądanie filmu przy połączeniu za pomocą danych komórkowych wiąże się m.in. z irytującą utratą zasięgu. Z kolei korzystanie z sieci WiFi zamontowanej w składach również pozostawia wiele do życzenia. Problem związany z internetem w pociągach PKP Intercity ma zostać wkrótce rozwiązany. Spółka pochwaliła się opracowaniem nowego systemu – WiFiX, którego zadaniem jest dostarczanie informacji potrzebnych do monitorowania i sprawnej obsługi systemów WiFi dostępnych dla pasażerów.
System umożliwia monitorowanie funkcjonowania urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie internetu, jak również wgląd w czasie rzeczywistym w parametry dotyczące sieci WiFi bez względu na to, gdzie dany wagon się znajduje.
Nowy system posiada funkcje, dzięki którym m.in.: automatycznie prezentuje przypisanie wagonów do danej relacji i składu, pokazuje przebytą trasę pociągu oraz informuje, na którym jej odcinku nastąpiły problemy dotyczące np. zasięgu sieci, ponadto generuje wykresy i zestawienia wspierające szczegółową analizę danych związanych z funkcjonowaniem sieci W-Fi – czytamy w komunikacie PKP Intercity.
Jak czytamy, PKP Intercity planuje dalszy rozwój systemu WiFiX, wraz ze stopniowym zwiększaniem jego funkcjonalności. Obecnie urządzenia objęte monitoringiem zapewniające pasażerom dostęp do sieci pracują w ponad 720 pojazdach.
Stale dążymy do podnoszenia jakości świadczonych usług. Jednym z elementów wpływających na satysfakcję naszych pasażerów jest możliwość korzystania z urządzeń mobilnych i komputerów podłączonych do Internetu. Wprowadziliśmy autorski system monitorujący, który w połączeniu z wymienionymi i nowoczesnymi urządzeniami daje swobodę we włączaniu się do sieci i korzystaniu z niej. Cieszę się, że ta zmiana postępuje. Chcemy, by wszystkie nasze pojazdy z biegiem lat dawały możliwość podłączenia się do bezprzewodowego Internetu – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Warto dodać, że spółka PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce uruchomiła 550 mobilnych wzmacniaczy sieci operatorów telefonii komórkowej. W składach ED160 Flirt zainstalowano również nowoczesne routery GSM/WiFi pracujące w trybie agregacji.
Cele postawione przez najbliższe lata to dalszy rozwój kompleksowego systemu centralnego do diagnostyki i monitorowania pokładowych systemów IT, w tym rozszerzenie go o monitoring systemów SIP, uruchomienie systemów Wi-Fi pasażerskiego na całym taborze do 2030 roku. Ponadto uruchomienie systemów wzmacniania sygnału GSM we wszystkich składach zespolonych EZT oraz uruchomienie zespołów terenowych w zakładach spółki w celu zapewnienia szybkiego i skutecznego utrzymania systemów pokładowych (SIP, SRS, WiFi). Wszystko po to, by zagwarantować najwyższą jakość świadczonych usług – informuje PKP Intercity.