Nowa linia tramwajowa jest realizowana kosztem ponad 1 mld 125 mln zł w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec 2024 roku. Na wykonawcę i operatora linii władze Krakowa wybrały konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider), Gulermak (partner) – generalny wykonawca.
Jak poinformował w środę podczas briefingu Mirosław Podraza, dyrektor regionalny firmy Gulermak, złożenie wniosku o wydanie zrid jest spełnieniem w ustalonym terminie pierwszego tzw. kamienia milowego dla tego zadania. Według niego uzyskanie zezwolenia powinno nastąpić w połowie tego roku. Budowa tramwaju do Mistrzejowic ruszy jeszcze w 2022 roku.
Jako firma deklarujemy, że ta realizacja przebiegnie bez zbyt dużych utrudnień dla mieszkańców miasta i zakończy się w terminie - zapowiedział dyrektor.
Zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig ocenił, że w założeniach planistycznych zawartych we wniosku o zrid zostało uwzględnionych kilka krytycznych elementów z punktu widzenia miasta. Najważniejszy z nich jest to, że linia tramwajowa będzie w znacznym stopniu przebiegać w tunelu o długości ponad 1,2 km i w ten sposób przekraczać rondo Młyńskie, a nie jak pierwotnie planowano naziemnie. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców i pozwolą skoordynować inwestycję z planami budowy premetra. W przyszłości tramwaj ma mieć także powiązanie z planowanym przystankiem kolejowym na Prądniku Czerwonym.
Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa Marcin Hanczakowski zwrócił uwagę, że dzięki inwestycji mieszkańcy Mistrzejowic uzyskają o ok. 12 minut szybszy dostęp do centrum miasta.
Będzie to dojazd przyjazny i bezpieczny, a także ekologiczny, z zielonym torowiskiem, nasadzoną specjalnie dobraną roślinnością, a także zasilaniem elementów podziemnych z instalacji fotowoltaicznych - przekazał dyrektor.
Władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic w grudniu 2020 r.
W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków. Zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3000 osób, a tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.
Polecany artykuł:
Według przyjętych założeń budowa będzie realizowana w latach 2022–2024. Operator ma eksploatować linię do 2044 r
Cena inwestycji wynosząca ponad 1 mld 125 mln zł obejmuje pełną usługę: zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.(PAP)