Audyt krajobrazowy w województwie małopolskim. Będzie dotyczył reklam przy drogach
Jak dowiedziała się PAP w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego (UMWM), audyty krajobrazowe są sporządzane po raz pierwszy przez wszystkie województwa. Ma być to kompleksowe spojrzenie na całość zasobów krajobrazowych w Polsce. Audyt przygotowywany przez samorząd województwa małopolskiego ma m.in. wskazać miejsca lub odcinki dróg publicznych, wzdłuż których należy doprowadzić do porządku zasady sytuowania reklam lub nawet – w miejscach szczególnych – wprowadzić całkowity zakaz ich lokalizacji.
— Opanowanie chaosu reklamowego będzie procesem długim, związanym z podnoszeniem kultury biznesu i kultury społeczeństwa — powiedziała rzeczniczka UMWM Magdalena Opyd. — Wszechobecność reklamy zewnętrznej, zwłaszcza wielkopowierzchniowej oraz nadmiar i agresywność najróżniejszych szyldów są jedną z najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu. W skrajnych przypadkach nośników jest tyle i tworzą taki chaos, że ich treści są poza percepcją potencjalnego klienta. Tym bardziej że istniejące rozwiązania komunikacji mobilnej i nawigacji w dużym stopniu rozwiązują problem dotarcia pod odpowiedni adres. Dlatego też najcenniejsze małopolskie krajobrazy, a do takich zaliczają się z pewnością panoramy Tatr, zasługują na szczególne potraktowanie i ochronę — dodała rzeczniczka.
Małopolskie samorządy mogą przyjmować uchwałę krajobrazową. Województwo to ułatwi
Zgodnie z prawem to gminy odpowiadają za wprowadzanie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Podstawą działań jest Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z zapisami ustawy, to lokalne władze mają doprecyzować granice tych obszarów oraz ustalić szczegóły regulacji. Już w 2017 r. UMWM przygotował inicjatywę "Montevideo", która była skierowana do samorządów leżących wzdłuż zakopianki, która miała na celu ułatwienie samorządom wprowadzenie reklamowego porządku. Z tej możliwości skorzystało tylko Miasto Nowy Targ, które jako jedyny samorząd wzdłuż zakopianki przyjęło końcem 2019 r. uchwałę reklamową. Radni wyznaczyli wzdłuż drogi strefę krajobrazową, w której obowiązuje zakaz stawiania jakichkolwiek reklam.
Zakopane i ościenne gminy chcą walczyć ze szpetnymi reklamami uchwałą krajobrazową
Walkę ze szpetnymi reklamami wypowiedział także Urząd Gminy Wiejskiej Nowy Targ. W ostatnich dniach października wpłynął do UMWM projekt uchwały krajobrazowej z tego samorządu. Porządek z reklamami przy zakopiance zapowiadają także władze stolicy Tatr, ale jak powiedział PAP burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz, wejście w życie przygotowywanej ustawy mogłoby nastąpić dopiero w 2026 r.
— Chcemy, aby zniknęły wszelkie konstrukcje stawiane przy wjeździe do Zakopanego. Chcemy, aby z przestrzeni miasta zniknęły banery i wielkie billboardy. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopane, w tym na terenach przy wjeździe do miasta. Projekt ma być bardzo konkretny. W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Mają to być bardziej restrykcyjne przepisy, bo chcemy żyć w czystej przestrzeni krajobrazowej — powiedział PAP burmistrz Zakopanego.