Strefa Czystego Transportu w Krakowie

i

Autor: krakow.pl

wiadomości

Kraków. Będą zmiany w Strefie Czystego Transportu w Krakowie? Wiceprezydent i ZTP przedstawili propozycje

2023-12-15 14:48

Wprowadzenie dodatkowego etapu przejściowego od lipca 2026 r. oraz opóźnienie wejścia w życie pełnych wymogów SCT z lipca 2026 r. na 1 stycznia 2028 r. – to propozycje zmian, jakie wstępnie ustalili wiceprezydent Krakowa i Zarząd Transportu Publicznego.

Będą zmiany w Strefie Czystego Transportu w Krakowie? Wiceprezydent i ZTP przedstawili propozycje

Zanim proponowane zmiany staną się przedmiotem obrad radnych, to - jak poinformował PAP magistrat - muszę zostać poddane konsultacjom społecznym. Termin konsultacji nie został jeszcze ogłoszony.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig i ZTP proponują, aby czas wejścia w życie pełnych wymagań SCT był poprzedzony dwoma okresami przejściowymi. W 1. etapie, obowiązującym zgodnie z pierwotnymi planami od lipca 2024 r. do miasta będą mogły wjechać samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 1 oraz diesle spełniające normę co najmniej Euro 2.

W drugim, dołożonym etapie, który ma obowiązywać od lipca 2026, do Krakowa będą mogły wjechać samochody benzynowe z normą Euro co najmniej 2 i diesle z normą co najmniej Euro 4 – ale wymogi w tym etapie nie będą dotyczyć właścicieli samochodów zarejestrowanych w Krakowie. Mieszkańców stolicy Małopolski nadal więc obowiązywać będą przepisy z etapu 1. wdrażania SCT.

Pełne wymagania SCT zaczną obowiązywać wszystkich od 1 stycznia 2028 roku. Dopiero wówczas, czyli w etapie 3. (dawniej – drugim), do miasta mają wjeżdżać już tylko auta benzynowe spełniające normę co najmniej Euro 3 i diesle z normą co najmniej Euro 5.

Benedyktynki sprzedają ekologiczne karpie w XIII-wiecznym klasztorze w Staniątkach. To już wielowiekowa tradycja

Nowe propozycje znoszą też obowiązek spełniania wymogów z wyższego etapu (wcześniej 2. etap), jeśli samochód zarejestrowany był po 1 marca 2023 r. "Duża liczba przewoźników z Krakowa i spoza miasta, zwłaszcza dostawców towarów, musiałaby bardzo szybko wymienić pojazdy, a to mogłoby się skończyć przerzuceniem kosztów zakupu nowych aut na odbiorców towarów, czyli na mieszkańców" – powiedział w piątek PAP wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig, bezpartyjny kandydat na prezydenta w wyborach w 2024 r.

W każdym z trzech etapów utrzymane będą gminne wyjątki, np. dotyczące samochodów prowadzonych przez seniorów czy pojazdów specjalnych, np. food trucków czy karawanów pogrzebowych.

Propozycje władz miasta i ZTP zakładają też, że samochody uprawnione do wjazdu SCT nie będą musiały być oznaczone nalepką (jak pierwotnie zapisano, zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych). Wyłoniona została już, w drodze przetargu, firma z Białegostoku, która stworzy elektroniczny miejski system do zarządzania strefą; system będzie też weryfikował uprawnienia aut do wjazdu do SCT.

Według danych miasta, w Krakowie zarejestrowanych jest ok. 510 tys. samochodów (to liczba bez samochodów nieużywanych). Ok. 20 proc. z nich, czyli ok. 100 tys., nie spełniłoby norm, gdyby pełne przepisy o SCT weszły w życie w 2026 r.

W czwartek własne propozycje zmian w SCT przedstawił klub radnych Kraków dla Mieszkańców. To klub kierowany przez Łukasza Gibałę, który również jako bezpartyjny kandydat planuje ubiegać się o fotel prezydenta w 2024 r.

Głównym postulatem klubu jest wyłączenie z przepisów o SCT krakowian, którzy przed 1 marca 2023 zarejestrowali swój samochód osobowy. Mogliby oni bezterminowo wjeżdżać do SCT i poruszać się po niej. Zmiana ta nie obejmowałaby jednak właścicieli ciężarówek, autobusów – niezależnie od tego, czy są własnością mieszkańców Krakowa. Wyłączenie nie obejmowałoby też mieszkańców wszystkich innych regionów Polski i zagranicy.

Radni Krakowa w listopadzie 2022 r. przyjęli uchwałę, na mocy której na terenie całego miasta od lipca 2024 r. będzie obowiązywać strefa czystego transportu. Do miasta nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5.

Od 1 lipca 2026 SCT w Krakowie będzie obowiązywała wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.Za złamanie przepisów będzie grozić 500 zł mandatu.

SCT nie dotyczy m.in. pojazdów historycznych, służb mundurowych, ratowniczych, food trucków, karawanów pogrzebowych.

11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny ma rozpatrzyć skargę wojewody i inne skargi na SCT.

Akcja "Choinka dla życia" w Krakowie. Oddaj krew i odbierz choinkę