Kraków chce rozbudować system roweru miejskiego. Trwają szczegółowe analizy

2025-08-12 16:16

Magistrat poinformował o rozpoczęciu prac nad koncepcją rozbudowy systemu roweru publicznego. Ten zgodnie z zapowiedziami prezydenta miałby stać się integralną częścią komunikacji miejskiej. Szczegółowa analiza systemu ma potrwać 90 dni.

LajkBike, rowery

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Kraków. Będą zmiany w systemie roweru miejskiego

Na chwilę obecną w tej sprawie trwa etap podpisywania umowy na opracowanie szczegółowej analizy systemu, której realizacja, jak podaje magistrat – ma potrwać maksymalnie 90 dni. Na chwilę obecną mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z kilku systemów rowerowych, w tym miejskiej wypożyczalni rowerów LajkBike. Ta oferuje jednoślady tradycyjne i elektryczne na okres od jednego do sześciu miesięcy. Łącznie w ramach systemu LajkBike do dyspozycji mieszkańców oddano 1000 rowerów, z czego 500 to „elektryki”. Jeszcze w tym roku LajkBike zasilić ma 500 sztuk rowerów (250 tradycyjnych i tyle samo elektrycznych).

Drugi system to Park-e-Bike. W ramach usługi mieszkańcy i przyjezdni mogą wypożyczać rowery elektryczne z parkingów P+R. Wypożyczenie i oddanie jednośladu następuje tego samego dnia, a do dyspozycji oddano 143 rowery. Jak podaje magistrat, nowa analiza ma na celu ocenę potencjału rozbudowy i integracji opisanych powyżej systemów, a także wskazanie modelu optymalnego dla ich funkcjonowania w przyszłości.

Kraków Radio ESKA Google News

Samo opracowanie ma być przeprowadzone w dwóch etapach. W przypadku etapu A mowa o przeglądzie obecnych systemów i wypożyczalni rowerów cargo, analizie krajowych i zagranicznych modeli roweru publicznego, m.in. Mevo, Veturilo, systemu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz rozwiązań z miast zachodniej Europy, takich jak Strasburg, gdzie łączy się wynajem długoterminowy z klasyczną wypożyczalnią.

Jak pisze urząd, etap B to wariantowe modele dla Krakowa, czyli:

  • opracowanie kilku scenariuszy, obejmujących m.in. systemy stacyjne i bezstacyjne z rowerami tradycyjnymi i elektrycznymi, modele z elektrostacjami lub serwisową wymianą akumulatorów oraz opcję wynajmu długoterminowego,
  • określenie liczby rowerów, stacji, rozmieszczenia infrastruktury oraz wymagań technicznych dla ładowania pojazdów,
  • przygotowanie rekomendowanego modelu jakości usług, analizy kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, prognozy przychodów oraz identyfikacji potencjalnego ryzyka.

Temat rozwoju roweru publicznego jest dyskutowany od 2024 roku w ramach Zespołu ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej. Do tej pory odbyły się prezentacje operatorów takich jak Nextbike, Roovee/Orange czy Inurba Mobility, które są dostępne na stronie ZTP. W grudniu 2024 r. Zespół rekomendował przeprowadzenie szerokiej analizy przed uruchomieniem krótkoterminowej wypożyczalni – pisze UMK.

Nawet 28 tys. zł za nieodebrane auto z czasów PRL-u. Wystarczy mieć ten dokument