Metro w Krakowie. Jak będzie wyglądała komunikacja w mieście?
Budowa metra w Krakowie to temat, który przez wiele lat wracał jak bumerang. Teraz wydaje się, że pytanie brzmi nie „czy”, ale kiedy powstanie metro pod Wawelem. W środę, 24 września na specjalnie zwołanej konferencji prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zaprezentował przebieg pierwszej (a właściwie dwóch pierwszych) linii metra o długości 29 km, tj. M1 i M2 (29 stacji). Jak pojedzie metro w Krakowie?
Oto węzły przesiadkowe i przystanki:
Nowa Huta – Zalew Nowohucki – Aleja Róż – Rondo Kocmyrzowskie – Czyżyny – Wiślicka – Bora-Komorowskiego – Rondo Młyńskie – Olsza – Rondo Mogilskie – Dworzec Główny – Stary Kleparz – Teatr Bagatela – Muzeum Narodowe – Rondo Grunwaldzkie – Ludwinów. Na ul. Brożka wybudowany zostanie rozjazd, od którego prowadzić będą dwie odnogi. Pierwsza w stronę os. Kliny (Ruczaj – Kampus UJ – Bobrzyńskiego – Lubostroń – Kobierzyn – Kliny – Opatkowice), a druga w kierunku Kurdwanowa (Łagiewniki – Sanktuarium – Halszki – Witosa – Kurdwanów).

Wielu mieszkańców może zastanawiać się, dlaczego wybrano właśnie te trasy? Magistrat informuje, że podstawowym kryterium była liczba mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z transportu publicznego.
Metro poprowadzono przez obszary generujące największe potoki pasażerskie, takie jak Nowa Huta, Czyżyny, Ruczaj, Kliny czy południowy Kurdwanów. Dzięki stacjom położonym w ścisłym sąsiedztwie Starego Miasta, metro pozwoli także na usprawnienie komunikacji w centralnych obszarach. To właśnie tam podróżowanie jest dziś najbardziej uciążliwe – ze względu na długie czasy przejazdu, konieczne przesiadki i częste korki – czytamy.
Dzięki liniom M1 i M2 przejazdy mają skrócić się nawet o połowę. Krakowskie metro ma łączyć największe osiedla z centrum i kluczowymi punktami miasta – uczelniami, biurowcami czy węzłami przesiadkowymi. Kto zyska, a kto straci na metrze?
Według analiz ponad 40 proc. mieszkańców Krakowa będzie mieszkać w odległości krótkiego spaceru od stacji metra. To setki tysięcy osób, które zyskają wygodny i szybki sposób przemieszczania się – zaznacza Urząd Miasta Krakowa.
Metro ma również wesprzeć komunikacyjnie mieszkańców obwarzanka. W jaki sposób? Magistrat zapowiada budowę pięć punktów integracji na całej trasie przebiegu metra w Krakowie. Ich lokalizacje to: Olsza, Dworzec Główny, Opatkowice, Łagiewniki i Sanktuarium. Powstanie również kilkanaście punktów integracji dla pasażerów tramwajów. Urząd zapewnia, że na metro przesiądą się wszyscy – tak mieszkańcy skomunikowanych kolejowo obszarów aglomeracji, jak i ci krakowianie, którzy połączą z nim swoje podróże autobusowe i tramwajowe.
Każdego dnia znacznie mniej samochodów wjedzie do Krakowa i będzie nimi podróżowało po mieście - to przełoży się na czystsze powietrze, mniejsze korki i wyższą jakość życia w całym mieście – czytamy w „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie”.