Małopolska. Województwo zamówiło nowe pociągi
9 września 2024 r. Województwo Małopolskie podpisało umowę ramową na dostawę 25 sztuk wieloczłonowych EZT z NEWAG S.A. Na jej podstawie będą zawierane umowy wykonawcze na zakup kolejnych pojazdów. Pierwsza z nich dotyczy sześciu pociągów, których łączny koszt to blisko 342 mln złotych. Mają one zostać sfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM). Zgodnie z planem powinny pojawić się na torach województwa już w 2026 roku.
Rozwój transportu w regionie jest jednym z najważniejszych zadań samorządu Małopolski. Jeszcze przed rozpoczęciem kadencji obiecywałem, że do Kolei Małopolskich będą trafiały kolejne pociągi. Dziś pokazujemy, że dotrzymujemy słowa. Dzięki zawartej umowie 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych zasili Koleje Małopolskie. Z pewnością wpłynie to na dalszy rozwój oferty przewozowej, na czym skorzystają mieszkańcy małopolskich miast i powiatów - podkreśla marszałek Łukasz Smółka.
EZT objęte Umową będą posiadały 236 miejsc siedzących oraz 550 miejsc ogółem (siedzących oraz stojących). Sześć pojazdów pomieści 3 300 pasażerów. Natomiast cała flota 25 pojazdów będzie przewozić 13 750 pasażerów.
Nowe pociągi w Małopolsce. Na jakich trasach się pojawią?
Nowe pojazdy zasilą flotę przewoźnika Koleje Małopolskie Sp. z o.o. i będą przeznaczone do obsługi poniższych tras SKA w województwie małopolskim oraz województwach sąsiednich:
- SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko
- SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Oświęcim
- SKA3 Tarnów – Kraków Główny – Oświęcim
- Kraków Główny – Nowy Sącz
- Kraków Główny – Jasło
- Jasło – Krynica-Zdrój
- Kraków Główny – Zakopane