- Zakopianka między Krakowem a Myślenicami zostanie zmodernizowana za 600 mln zł w celu odciążenia trasy i poprawy bezpieczeństwa.
- Powstaną równoległe drogi, które przejmą ruch lokalny, co pozwoli na likwidację niebezpiecznych zjazdów i lewoskrętów.
- Projekt ruszy w 2025 roku, a sama budowa zaplanowana jest na lata 2031-2032.
- Inwestycja jest niezależna od budowy nowej drogi S7, a na węzeł w Jaworniku przeznaczono dodatkowe 100 mln zł.
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.
Modernizacja ma odciążyć Zakopiankę i zwiększyć bezpieczeństwo
Podczas poniedziałkowego briefingu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował o zatwierdzeniu planu dalszej modernizacji drogi krajowej nr 7. Planowane działania mają na celu odciążenie jednej z najpopularniejszych tras w Polsce i znaczące zwiększenie bezpieczeństwa jej użytkowników.
– Podpisane programy inwestycyjne do tego zmierzają, żeby przygotować się do ważnych spraw inwestycyjnych. Za około 600 mln zł chcemy zmodernizować, rozbudować Zakopiankę na tym odcinku od Krakowa – zaznaczył Bukowiec.
Modernizacja obejmie budowę nowych dróg, które przejmą ruch lokalny, poszerzenie już istniejących, budowę nowych chodników dla pieszych oraz likwidację niebezpiecznych lewoskrętów i zjazdów bezpośrednio z drogi krajowej.
Równoległe drogi przejmą ruch lokalny
Jak wyjaśnił dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski, kluczowym elementem inwestycji będzie budowa dróg biegnących równolegle po obu stronach Zakopianki. Przejmą one ruch pomiędzy miejscowościami położonymi wzdłuż trasy.
– Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie Zakopianki, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż dk7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na Zakopiankę – wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
Projekt zakłada poszerzenie do 6 metrów istniejących 21,4 km dróg lokalnych oraz budowę 4,5 km zupełnie nowych odcinków. Prace projektowe mają rozpocząć się w przyszłym roku, a sama budowa jest przewidziana na lata 2031-2032.
Modernizacja niezależna od budowy nowej S7
Wiceminister infrastruktury podkreślił, że opisana modernizacja dk7 jest przygotowywana niezależnie od projektu budowy nowej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. Zapewnił, że propozycje przebiegu nowej trasy, wypracowane w porozumieniu z samorządami i mieszkańcami, zostaną wkrótce przedstawione.
– W tej chwili trwają ostatnie prace analityczne, związane z wyborem tego wariantu, który jest najbardziej korzystny – zapowiedział Bukowiec.
Dodał również, że istotnym czynnikiem wpływającym na ruch na Zakopiance będzie przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna (S52), która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi obecną drogę krajową nr 52.

Stale rosnący ruch i dodatkowe środki na węzeł w Jaworniku
Dane GDDKiA potwierdzają konieczność inwestycji. Ruch na Zakopiance stale rośnie – w Libertowie notuje się średnio prawie 58 tysięcy samochodów dziennie. W Mogilanach jest to ponad 52 tysiące, a w okolicy Jawornika blisko 40 tysięcy pojazdów.
W poniedziałek poinformowano także o zwiększeniu przez Ministerstwo Infrastruktury o ponad 100 mln zł środków na budowę węzła w Jaworniku na dk7. Wniosek o pozwolenie na budowę tego węzła GDDKiA złożyła do wojewody małopolskiego w maju br., a dodatkowe fundusze pozwolą sfinansować ten kluczowy etap prac.