Kraków. Będzie odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Zielonkami
W poniedziałek, 23 grudnia ubiegłego roku otwarto długo wyczekiwany odcinek drogi S52, stanowiący kluczowy fragment Północnej Obwodnicy Krakowa. Prace wciąż jednak trwają na pięciokilometrowym odcinku od węzła Mistrzejowice do węzła w Nowej Hucie. Dzięki realizacji tej inwestycji stolica Małopolski stanie się drugim po Łodzi miastem posiadającym pełną obwodnicę o klasie dróg autostradowo-ekspresowych. Na Północnej Obwodnicy Krakowa można poruszać się z prędkością 100 km/h. Ograniczenie do 80 km/h obowiązuje w tunelach i właśnie tu pojawia się problem.
Wielu kierowców nie respektuje tego ograniczenia i przekracza dozwoloną prędkość. To jednak wkrótce się zmieni za sprawą Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który ogłosił już przetarg na dostawę i instalację urządzenia rejestrującego prędkość w tunelu pod Zielonkami w ciągu drogi krajowej S52. Oznacza to, że w Krakowie zostanie zamontowany nowy odcinkowy pomiar prędkości.

System ten kontroluje średnią prędkość pojazdów na wyznaczonym odcinku drogi. Rejestruje czas wjazdu i wyjazdu samochodu z danego odcinka, wyliczając średnią prędkość na podstawie danych dotyczących czasu i odległości. Za przekroczenie przepisów kierowcy karani są stosownymi mandatami i tak też będzie w tunelu pod Zielonkami.
Sam tunel pod Zielonkami liczy ponad 600 metrów długości. Oddano go do użytku w grudniu 2024 roku wraz z 12,3 km odcinkiem Północnej Obwodnicy Krakowa. Problem przekraczania prędkości w tunelach nie jest niczym nowym. Skutecznie zwalczają go jednak odcinkowe pomiary prędkości, czego dobrym przykładem jest tunel na zakopiance, gdzie takie rozwiązanie funkcjonuje od 2022 roku.
Jak informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, od czasu otwarcia tunelu do lipca 2023 roku w tunelu przekraczano prędkość ponad 16 tys. razy. Rekordzista jechał z prędkością 201 km/h.