Tatrzański Park Narodowy zyska cztery elektryczne busy, które będą wozić turystów do Morskiego Oka
Duże zmiany nadchodzą w polskie Tatru. Do końca roku mają zostać kupione cztery elektryczne busy, które będą wozić do Morskiego Oka osoby z niepełnosprawnościami — powiedziała Magdalena Zwijacz-Kozica z Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Finansowanie zapewnił resort klimatu. Zakup nie oznacza likwidacji transportu konnego. Busy mają kursować równolegle z transportem konnym, ale szczegóły mają być dopiero opracowane.
— Docelowo będziemy ustalali, jak te przewozy będą wyglądały, ale chcemy w pierwszej kolejności zapewnić możliwość transportu osobom mającym trudności w poruszaniu się. Zakup elektryków nie oznacza likwidacji transportu konnego — powiedziała Magdalena Zwijacz-Kozica.
Elektryczne busy na drodze do Morskiego Oka. Wiadomo, jak będą wyglądały
Wymogiem przetargu jest, aby busy były w pełni elektryczne. Dwa z nich muszą posiadać minimum 15 miejsc siedzących, dziesięć stojących lub siedem na stojąco oraz miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim. Kolejne dwa powinny być dostosowane do przewozu osób w dwóch konfiguracjach: minimum 19 miejsc siedzących i trzy osoby na stojąco lub minimum 16 miejsc siedzących, trzy stojące i jedno miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim. Pojazdy mają m.in. posiadać rampy ułatwiające wejście osobom niepełnosprawnym i muszą być klimatyzowane, a także wyposażone w tapicerkę z izolacją termiczną i dźwiękową. Na wyposażeniu busów powinny być także panele solarne do ładowania baterii.
— Finansowanie pojazdów elektrycznych zapewniło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ogłosiliśmy w tej sprawie przetarg nieograniczony. Z szacunków wynika, że będzie to koszt około 3,5 mln zł, ale ostateczną cenę poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. Te pojazdy muszą być zakupione jeszcze w tym roku — podkreśliła Magdalena Zwijacz–Kozica. Oferty na przetarg można składać do 8 listopada.
Elektryczne busy na drodze do Morskiego Oka efektem działań Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Decyzja o zakupie pojazdów elektrycznych na trasę do Morskiego Oka to efekt majowego spotkania władz TPN z ministrą klimatu i środowiska Pauliną Hennig-Kloską oraz przedstawicielami wozaków organizujących konny przewóz na trasie i prozwierzęcymi aktywistami. Wypracowano wówczas 12-punktowe porozumienie, które m.in. zakładało rozpoczęcie testów elektrycznych busów na trasie do Morskiego Oka.