WIADOMOŚCI

TPN kupuje pierwsze elektryczne busy. Wiadomo, co dalej z transportem konnym do Morskiego Oka

2024-10-19 17:01

Rewolucja nadchodzi w Tatry? Jak poinformował Tatrzański Park Narodowy, Ministerstwo Klimatu i Środowiska sfinansuje zakup czterech wozów elektrycznych, które będą jeździć na drodze do Morskiego Oka. Czy to oznacza całkowitą rezygnację z transportu konnego? TPN wyjaśnia, jakie będą dalsze kroki w tej sprawie.

Tatrzański Park Narodowy zyska cztery elektryczne busy, które będą wozić turystów do Morskiego Oka

Duże zmiany nadchodzą w polskie Tatru. Do końca roku mają zostać kupione cztery elektryczne busy, które będą wozić do Morskiego Oka osoby z niepełnosprawnościami — powiedziała Magdalena Zwijacz-Kozica z Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Finansowanie zapewnił resort klimatu. Zakup nie oznacza likwidacji transportu konnego. Busy mają kursować równolegle z transportem konnym, ale szczegóły mają być dopiero opracowane.

— Docelowo będziemy ustalali, jak te przewozy będą wyglądały, ale chcemy w pierwszej kolejności zapewnić możliwość transportu osobom mającym trudności w poruszaniu się. Zakup elektryków nie oznacza likwidacji transportu konnego — powiedziała Magdalena Zwijacz-Kozica.

Elektryczne busy na drodze do Morskiego Oka. Wiadomo, jak będą wyglądały

Wymogiem przetargu jest, aby busy były w pełni elektryczne. Dwa z nich muszą posiadać minimum 15 miejsc siedzących, dziesięć stojących lub siedem na stojąco oraz miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim. Kolejne dwa powinny być dostosowane do przewozu osób w dwóch konfiguracjach: minimum 19 miejsc siedzących i trzy osoby na stojąco lub minimum 16 miejsc siedzących, trzy stojące i jedno miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim. Pojazdy mają m.in. posiadać rampy ułatwiające wejście osobom niepełnosprawnym i muszą być klimatyzowane, a także wyposażone w tapicerkę z izolacją termiczną i dźwiękową. Na wyposażeniu busów powinny być także panele solarne do ładowania baterii.

— Finansowanie pojazdów elektrycznych zapewniło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ogłosiliśmy w tej sprawie przetarg nieograniczony. Z szacunków wynika, że będzie to koszt około 3,5 mln zł, ale ostateczną cenę poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. Te pojazdy muszą być zakupione jeszcze w tym roku — podkreśliła Magdalena Zwijacz–Kozica. Oferty na przetarg można składać do 8 listopada.

Sonda
Czy transport konny w Tatrach powinien zostać całkowicie zlikwidowany?

Elektryczne busy na drodze do Morskiego Oka efektem działań Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Decyzja o zakupie pojazdów elektrycznych na trasę do Morskiego Oka to efekt majowego spotkania władz TPN z ministrą klimatu i środowiska Pauliną Hennig-Kloską oraz przedstawicielami wozaków organizujących konny przewóz na trasie i prozwierzęcymi aktywistami. Wypracowano wówczas 12-punktowe porozumienie, które m.in. zakładało rozpoczęcie testów elektrycznych busów na trasie do Morskiego Oka.

Zakończyły się testy elektrycznego busa na trasie do Morskiego Oka:

Koniec testów elektrycznego busa do Morskiego Oka. Pojawił się niespodziewany problem
Patryk Mikiciuk: Elektryki nigdy nie zastąpią motoryzacji spalinowej! MELLINA - Meller
Gościem najnowszej Melliny jest Patryk Mikiciuk - dziennikarz motoryzacyjny, ekspert i prawdziwy fan motoryzacji. Jak przyznaje cierpi na poważna chorobę motoryzacyjną. "Dziennikarzom motoryzacyjnym często wystarczy, że się przejadą jakimś samochodem. Mają swoje doświadczenie, to swoje experience i to im wystarczy. A ja mam sytuację, która jest fatalna, jest straszna i uważam to za chorobę. I to nie jest nic dobrego. Bo ja cały czas chciałby to auto mieć" - przyznaje. Mikiciuk mówi czy elektryki to przyszłość motoryzacji, jakie auta nigdy nie powinny być spalinowe, dlaczego nikogo nie interesuje liczba sprzedanych aut w Europie i jak przy małym budżecie stać się posiadaczem Ferrari i Lamborghini.
Mellina