Inwestycje w Krakowie

Trwa budowa odcinka S7 i Północnej Obwodnicy Krakowa. Wiemy, kiedy pojadą nimi kierowcy

2023-03-27 19:00

Wiemy kiedy kierowcy pojadą budowaną Północną Obwodnicą Krakowa i nowym, krakowskim odcinkiem trasy S7. Budowa obwodnicy przekroczyła właśnie 60 proc. zaawansowania, a na fragmencie S7 wykonano blisko 30 proc. prac. Wartość wykonywanych robót budowlanych to prawie 1,9 mld złotych. Sprawdźcie, kiedy inwestycje będą gotowe.

Kiedy zakończy się budowa?

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który w poniedziałek, 27 marca wizytował obie inwestycje i podkreślił, że „trasy te są częścią planu łączenia w jedną, spójną sieć komunikacyjną polskiego rusztu drogowego”. Według niego budowy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) i trasy S7 są „zbiorem wszystkich możliwych problemów i komplikacji, a przede wszystkim wielkich wyzwań technologicznych”.

Jak przekazał dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński, bieżący rok będzie czasem intensywnych prac na budowach dróg S7 i S52. Według niego budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła 60 proc. zaawansowania, a na budowie S7 stan zaawansowania to blisko 30 proc. Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie – z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i różnego rodzaju infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.

Północna Obwodnica Krakowa ma być gotowa w całości we wrześniu 2024 roku, choć – jak wskazał Pałasiński – pierwszy fragment wraz z tunelem w Batowicach jest planowany do udostępnienia jesienią br. Z kolei planowany termin zakończenia S7 od Widomej do Nowej Huty to listopad 2024 roku. Obie inwestycje mają dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 przebiegającej na terenie miasta i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś trwa od lipca 2020 r. W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.

Jak przekazał dyrektor krakowskiego GDDKiA, stan zaawansowania prac na koniec marca wynosi na tej inwestycji ponad 60 proc. Prace prowadzone były zimą, m.in. przy tunelach w Zielonkach i Batowicach. Poza tunelami, zimą prace realizowane były głównie na wiaduktach – budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica.

Przewidywany termin oddania całej tej inwestycji do użytku określono na wrzesień 2024 roku. Wartość prac budowlanych wynosi prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała niemal 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Co z drogą ekspresową S7?

Za dokończenie budowy odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do granic Krakowa odpowiada konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź, wybrane na wiosnę 2021 r. przez GDDKiA na miejsce poprzedniego wykonawcy. Umowa z nim została wypowiedziana, ponieważ dotychczasowe tempo prac nie pozwoliłoby na zakończenie ich w uzgodnionym terminie.

Zadanie dotyczy odcinka S7 od węzła Widoma (bez węzła - powstaje on w ramach budowy odcinka Szczepanowice – Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta o długości 18,3 km. Inwestycja przebiega po mocno zurbanizowanych terenach Krakowa, w związku z czym jest kosztowna i skomplikowana pod względem technicznym.

Według Pałasińskiego stan zaawansowania prac na tej inwestycji zbliżą się do 30 proc. W ostatnich miesiącach na budowie odcinka miejskiego prowadzone były prace związane z przebudową sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto, prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na całej trasie. Budowana nad torami kolejowymi, rzeką Dłubnią i ul. Morcinka estakada ma długość ok. 1,5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Małopolsce.

Planowany termin zakończenia tej inwestycji to listopad 2024 roku. Wartość prac budowlanych wynosi ponad 1,8 mld zł, a łączny koszt realizacji przekracza 2,3 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Były siatkarz Jastrzębskiego Węgla wprost o szansach w Lidze Mistrzów! Nikodem Wolański wymienia atuty polskich zespołów

Quiz. Zabawne jedzenie z całego świata

Pytanie 1 z 10
Gęsie pipki to: