Spis treści
- Strefa czystego transportu przyjęta w Krakowie. Wkrótce rozpocznie się okres ochronny
- Wojewoda Małopolski skierował krakowską SCT do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
- Urząd Miasta Krakowa odpowiada na decyzję wojewody w sprawie SCT
Strefa czystego transportu przyjęta w Krakowie. Wkrótce rozpocznie się okres ochronny
Strefa czystego transportu niemal od samego początku budziła w Krakowie wiele kontrowersji. Po burzliwych obradach Rady Miasta, samorządowcy uchwalili dokument. Zgodnie z nowym planem wprowadzenia SCT w Krakowie, ma ona zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Okres przejściowy, pierwotnie ustalony na czas od 1 lipca 2025 do 30 czerwca 2028 roku, został przesunięty – teraz ma trwać od 1 stycznia 2026 do 31 grudnia 2028 roku. Zmniejszono również obszar objęty strefą – nowa wersja projektu wyklucza część Nowej Huty i ogranicza SCT mniej więcej do granic czwartej obwodnicy. Złagodzono ponadto wymagania techniczne dla aut – po Krakowie będą mogły jeździć benzynowe samochody wyprodukowane nawet w 2005 roku. Lżejsze będą też kryteria dla aut z silnikiem Diesla – dopuszczone zostaną pojazdy wyprodukowane do 2014 roku włącznie.
Wojewoda Małopolski skierował krakowską SCT do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
We wtorek, 22 lipca podczas konferencji prasowej wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar poinformował, że nie unieważni uchwały wprowadzającej w Krakowie strefę czystego transportu. To oznacza, że zgodnie z planem ma ona wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Jak jednak przekazał wojewoda, uchwała zostanie zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Jak przekazał Klęczar wiąże się to z sytuacją mieszkańców i mieszkanek ościennych miejscowości, którzy nie będą mogli, tak jak krakowianie i krakowianki, skorzystać z ulgowego traktowania w postaci możliwości poruszania się samochodami, które nie spełniają norm. Takie prawo przysługuje tylko osobom zameldowanym w stolicy Małopolski, pozostałe osoby będą musiały uiścić specjalną opłatę.

Urząd Miasta Krakowa odpowiada na decyzję wojewody w sprawie SCT
W odpowiedzi na decyzję, którą wojewoda małopolski podjął w kontekście krakowskiej strefy czystego transportu, głos zabrali przedstawiciele magistratu. W oficjalnym komunikacie przekazano wyrazy zadowolenia z tej decyzji. Urzędnicy podkreślają, że dzięki niej będzie SCT zostanie wprowadzona, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości zdrowia i życia mieszkańców i mieszkanek Krakowa. Wyrażono także zrozumienie co do decyzji skierowania dokumentu na ścieżkę sądową.
— Miasto wyraża pełne zrozumienie dla podjętej dziś decyzji wojewody. Najważniejsze, że strefa czystego transportu — mająca kluczowe znaczenia dla zdrowia mieszkańców i osób tu przyjeżdżających — wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 roku. W najbliższym czasie zostanie powołany przez prezydenta Krakowa zespół, który będzie pracował nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu — przekazali krakowscy urzędnicy w oficjalnym komunikacie. — Wprowadzenie strefy czystego transportu to element długofalowej strategii miasta, której celem jest poprawa jakości życia i zdrowia mieszkańców. Nie jest to krok wymierzony w kierowców, lecz konieczność wynikająca z odpowiedzialności za wspólne dobro. Władze Krakowa mają obowiązek dbać o zdrowie publiczne i środowisko naturalne. SCT to inwestycja w przyszłość — w zdrowie naszych dzieci, w atrakcyjność turystyczną i gospodarczą Krakowa oraz w komfort życia jego mieszkańców— dodano.