Kraków. Koniec komunikacyjnego koszmaru na ul. Długiej?
Tylko w ubiegłym roku w Krakowie na ul. Długiej doszło do 54 zatrzymań tramwajów, które były blokowane z uwagi na źle zaparkowane samochody. Zdarzenia te notowano od stycznia do grudnia. Najwięcej razy na ul. Długiej tramwaje zatrzymywały się sierpniu (8 razy). Interwencje w tej sprawie podejmowały służby, które wlepiały kierowcom mandaty w wysokości 500 zł, doliczając do tego koszty wezwania lawety. Ile trwa zatrzymanie tramwaju? To zależy, aczkolwiek takie zdarzenie zawsze powoduje złość pasażerów. Zwykle zatrzymania tramwajów na ul. Długiej trwały od kilku do kilkudziesięciu minut.
Najczęściej tramwaje zatrzymywały się przy ul. Długiej 63 i 70. Przygotowaliśmy w tej sprawie osobny materiał. Zachęcamy do zapoznania się z tekstem. Na ten moment parkowanie wzdłuż ul. Długiej możliwe jest w 18 zatokach, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym dziewięć zastrzeżonych.
Statystyki MPK wskazują, że co roku dochodzi do ok. 50 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej. Warto zaznaczyć, że źle zaparkowane samochody zazwyczaj nie należą do mieszkańców ul. Długiej, którzy doskonale znają zasady parkowania w tym miejscu. Kierowcom parkującym na ul. Długiej w prawidłowym parkowaniu pomagają specjalne wymalowane linie, zamontowane separatory, które oddzielają miejsca parkingowe od jezdni. Obok miejsc parkingowych zamontowane jest również pionowe oznakowanie drogowe, informujące kierowców, że obok przejeżdżają tramwaje i należy dla nich zostawić miejsce – informuje magistrat.
Kierowców dyscyplinują także wspólne patrole straży miejskiej i MPK Kraków w ramach cyklicznie realizowanej akcji „Wystarczy 1 metr”. Ta ma przypominać kierowcom o zasadach parkowania w centrum miasta, szczególnie w okolicy torów tramwajowych. W rozwiązaniu problemu może pomóc wybrany przez mieszkańców projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego.

Zakłada on eliminację zatrzymań tramwajów na ul. Długiej. W jaki sposób? Chodzi o uniemożliwienie parkowania w miejscach, w których najczęściej dochodzi do zatrzymań. Autorzy projektu zaproponowali wprowadzenie podwójnej linii ciągłej na całym odcinku ul. Długiej, a także zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach, w których najczęściej dochodzi do zatrzymań, tj. ul. Długa 63 i 70.
Obecnie Urząd Miasta Krakowa przygotowuje niezbędną do rozpoczęcia realizacji dokumentację projektową. Po uzyskaniu wymaganych opinii i po zatwierdzeniu przekazany będzie Zarządowi Dróg Miasta Krakowa celem realizacji – czytamy w komunikacie.