Druga miejska telewizja w Krakowie: od Play Kraków News do Hello Kraków
Telewizję Play Kraków News uruchomiono w marcu 2022 roku, tłumacząc, że medium to stanie się kanałem informacyjnym dla uchodźców z Ukrainy.
Według opinii wielu mieszkańców nowa telewizja szybko zaczęła przeobrażać się w kanał urzędowy. Z tą opinią nie zgadza się Filip Szatanik, rzecznik spółki Kraków 5020.
To nieprawda. Wśród tematów Play Kraków News/Hello Kraków dominują tematy krakowskie, lokalne produkty, wydarzenia, historie, tematy kulturalne, rozmowy z ludźmi filmu, nauki - wylicza.
W grudniu ub.r. zmieniono formułę projektu z newsowego na lifestylowy.
Nowy format - nazwany Hello Kraków - działa od 12 grudnia. Odcinki zamieszczane są od poniedziałku do piątku o godzinie 18. Jaka jest oglądalność produkcji? Jak przekazuje nam Filip Szatanik, rzecznik prasowy spółki Kraków 5020 - w okresie od 12 do 28 grudnia 2022 roku produkcje zostały wyświetlone ponad 290 tys. razy.
Ile kosztuje działanie Hello Kraków?
Wokół drugiej telewizji narasta sporo kontrowersji związanych z sumami, jakie miasto przeznaczać ma na jej działanie. Według danych przedstawionych przez Gazetę Krakowską 1,8 mln zł kosztowało wyemitowanie 160 odcinków Play Kraków News (dane za okres od 7 marca do 10 sierpnia 2022 roku), a ponad 7,5 mln wydano na urządzenie studia, które znajduje się w Centrum Kongresowym ICE (zarządzanym przez Kraków 5020).
Spółka informuje nas, że koszty poniesione na rzecz studia nie mogą być łączone wyłącznie z potrzebami telewizji Hello Kraków.
Wszystkie wydatki związane z budową, rozbudową, unowocześnianiem studia hybrydowego nie mogą być wliczone w koszty projektów Play Kraków News/Hello Kraków, gdyż są to inwestycje w rozwój ICE Congress Centre - uatrakcyjnienie oferty centrum kongresowego dla potencjalnych partnerów, organizatorów imprez i wydarzeń w ICE - informuje nas Szatanik.
Natomiast jak wynika z oficjalnych dokumentów, samo funkcjonowanie mediów społecznościowych od lipca do grudnia 2022 roku kosztować miało łącznie łącznie 404 tys. zł. To jednak nie koniec wydatków, ponieważ bagatela 21 mln 200 tys. zł wydanych na funkcjonowanie owego medium wskazuje licznik uruchomiony w internecie przez Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków.
Wśród wydatków, które zostały ujęte w wyliczeniach stowarzyszenia, znalazły się m.in.:
- dostawa systemu multimedialnego rejestracji, edycji i dystrybucji materiałów audiowizualnych i ekranu LED na potrzeby studia online z uruchomieniem, szkoleniem i wsparciem technicznym - 5 515 852,50 zł;
- udostępnienie w drodze Licencji wraz z konfiguracją, hostingiem oraz obsługą techniczną, technologiczną i rozwojową platformy zdalnego dostępu do Treści - 694 702,77 zł;
- dostawa komputerów przenośnych, zestawów komputerowych, monitorów oraz podzespołów i akcesoriów komputerowych - 497 745,33 zł;
- zapewnienie obsługi osobowej hybrydowego studia online w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz realizacja, produkcja i postprodukcja audycji - 10 198 340,90 zł.
Według autorów licznika 21 milionów złotych wystarczyłoby na wyremontowanie ok. 70 tysięcy metrów kwadratowych miejskich chodników albo zakup 28 nowoczesnych autobusów.
Problemy finansowe miasta i coraz głośniejsza krytyka urzędowego medium nie zraża władz spółki Kraków 5020. W czwartek, 29 grudnia została podpisana umowa na zakup 6 lamp studyjnych z akcesoriami za prawie 500 tysięcy złotych. Miejska instytucja przemierza się teraz do nabycia kolejnych komputerów wysokiej klasy, a niedawno ogłoszono zamiar tworzenia nowej wersji strony internetowej, gdzie zamieszczane są programy. Obecnie materiały pojawiają się na platformie Play Kraków, która w 2021 roku została stworzona za ponad 670 tysięcy złotych (pis. oryg.) - przekazał w mediach społecznościowych Krzysztof Kwarciak przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!.
O finanse związane z funkcjonowaniem telewizji zapytaliśmy rzecznika prasowego spółki Kraków 5020. Na pytanie, ile kosztuje wyemitowanie jednego odcinka produkcji, otrzymaliśmy odpowiedź, że przykładowo koszt produkcji premierowego odcinka Hello Kraków wyniósł 9 tys. zł.
Komunikat zamieszczony na stronie FB „Ulepszamy Kraków” zawiera wiele kłamstw. Wystosowaliśmy wniosek o ich sprostowanie. Kwota 21 mln złotych jest nieprawdziwa. Projekt kosztował od marca do końca listopada ok. 4,8 mln złotych. Zostanie rozliczony (rozliczenie roczne) w połowie stycznia 2023 (pis. oryg.) - wylicza Szatnik.
Czy mimo to wciąż zasadne jest utrzymywanie przez podatników drugiej telewizji? Wśród części radnych oraz krakowian słychać głosy, że to marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Zwłaszcza, że w Krakowie od 6 lat istnieje już miejskie medium - TELEWIZJA.KRAKÓW.PL. Jej uruchomienie kosztowało nieco ponad 110 tys. zł. Obecnie roczny koszt jej funkcjonowania to ok. 0,5 mln zł.
Po co nam więc druga telewizja?
Play Kraków to nie telewizja, lecz nowoczesna platforma komunikacyjna i promocyjna, ze wskazaniem na promocję Krakowa. Pokazuje wyjątkowość miasta, jego mieszkańców, produkty lokalne, lokalne marki, artystów kuchnię itd. Jest skierowana do potencjalnych ambasadorów miasta, jego gości, mieszkańców - odpowiada rzecznik spółki Kraków 5020.
Dodaje przy tym, że projekt nadal będzie realizowany w tej formule.
Odpowiedzialna za telewizję spółka Kraków 5020 powstała w lutym 2022 r., tzn. miesiąc przed uruchomieniem telewizji. Jednym z jej głównych zadań ma być zarządzanie Centrum Kongresowym.
Spółka została powołana przez Radę Miasta Krakowa do promowania miasta. Zarządza nie tylko ICE, ale też siecią punktów Info Kraków, projektem Kraków Story, siecią Kraków Network, realizuje wraz z KBF czy Sinfoniettą Cracovia koncerty i inne wydarzenia kulturalne. Realizacja Play Kraków/Hello Kraków wpisuje się w promocyjne zadania spółki - dodaje Filip Szatanik.
Wartym zaznaczenia jest także to, że wokół spółki krąży wiele kontrowersji. Jej działania bada komisja złożona z miejskich radnych (komisja ma zweryfikować na co przeznaczane są miliony złotych z publicznych pieniędzy i czy jest to zgodne z tym, czego oczekują mieszkańcy), spółka zgłoszona została także do Najwyższej Izby Kontroli.