Kraków. Na ulice wyjedzie tramwaj sprzed 103 lat
Prezentacja historycznego wagonu SN1 o numerze 59 odbyła się w hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, które jest obecnie częścią Muzeum Inżynierii i Techniki. Tramwaje te oddano do ruchu w czerwcu 1922 roku. Wagon jest jednym z zaledwie 15 tego typu, które zbudowali pracownicy ówczesnej Krakowskiej Spółki Tramwajowej w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca. Jak pisze MPK, musieli zdecydować się na taki krok, gdyż u progu odzyskania niepodległości Krakowa nie było stać na zakup, a nawet na zaciągnięcie kredytu na nowe wagony, które były bardzo potrzebne.
Odbudowany SN1 był pierwszym tramwajem w Krakowie, który nie posiadał wewnętrznego podziału na klasę pierwszą i drugą (ten podział zniesiono latem 1919 roku). Stąd wyróżniało go wnętrze - jedna duża przestrzeń z ławkami wzdłuż ścian bocznych wagonu z 16 małymi oknami. W miarę upływu lat wagon zmienił swoje wyposażenie i wygląd. Największe zmiany przeprowadzono w latach 40. i 50. ubiegłego wieku. W efekcie remontów wagon unifikowano z innymi eksploatowanymi pojazdami, zwłaszcza nowymi wówczas wagonami typu N. Przede wszystkim upraszczano konstrukcję – zamiast obłych ścian zastosowano proste elementy, a w miejsce ośmiu okien po każdej ze stron, wstawiono dwukrotnie większe cztery okna – pisze MPK.
Co ciekawe, niewiele brakowało, aby ten wyjątkowy eksponat nigdy nie odzyskał swojego wyglądu i funkcji. Gdy wycofano go z ruchu w 1959 roku, jego nadwozie po demontażu wykorzystano w ośrodku wczasowym MPK w Osieczanach i… przerobiono go na domek mieszkalny. To właśnie tam przez niemal 12 lat spędzali urlopy pracownicy krakowskiego przewoźnika.

Po wybudowaniu nowego domu wczasowego w Osieczanach nadwozie SN1 zostało sprzedane prywatnej osobie zamieszkującej okolice Myślenic. W 1986 roku odkupiło go MPK i SN1 jako wrak trafił do ówczesnej Składnicy Taboru Zabytkowego MPK. W 1998 roku został przekazany do Muzeum Inżynierii Miejskiej (obecnie Muzeum Inżynierii i Techniki), a latem 2020 roku powrócił do swojego pierwotnego właściciela, czyli MPK w Krakowie – czytamy.
Prace przy odbudowie historycznego SN1 rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. W trakcie renowacji pracownicy MPK starali się zachować jak najwięcej oryginalnych elementów, w tym drewnianych konstrukcyjnych i wyposażenia. Ostatecznie skład zyskał taki wygląd i kolor, jaki miał w ostatnim okresie eksploatacji (lata 50. XX wieku).
Co istotne, mieszkańcy będą mogli przejechać się historycznym tramwajem w niedzielę, 8 czerwca w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej.
Wyjątkowo nie będzie tego dnia tradycyjnej linii 0. W zamian zostanie uruchomiona linia nr 40 (Łagiewniki – Zajezdni Nowa Huta), na którą wyjadą najstarsze tramwaje posiadane przez MPK. Oprócz odbudowanego SN1-59 z 1922 roku, będzie to jeszcze SN1-37, czyli Gracówka z 1912 roku oraz SN3, czyli Zeppelin z 1906 roku – informuje MPK.
W przygotowanej galerii możecie zobaczyć odbudowany SN1 oraz wagon na starych zdjęciach z Krakowa z lat 1930-1936.