Projekt jest nietypowym w budownictwie połączeniem mechanizmu ruchomego z konstrukcją zwykle nieruchomą, jaką jest pomost dla pieszych czy pojazdów - mówi Henryk Ciurej z Akademii Górniczo-Hutniczej.
Skonstruowana przez studentów kładka ma wiele zastosowań. W przyszłości rozbudowany i ulepszony model mógłby pełnić funkcję przejścia dla pieszych w nietypowych miejscach, np. w miejscu zerwanych mostów i przejść, w okolicy rzek czy nadmorskich nabrzeży. Pomost mógłby z powodzeniem być elementem np. ogrodu botanicznego, obszarów chronionych czy parków narodowych, gdzie budowa stałych konstrukcji jest niemożliwa.
Projekt stworzyli studenci Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii: inż Adrianna Pustelnik, inż. Oskar Mencel i inż. Jonasz Stępień. Twórcy kładki należą również do Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”. Opiekunami projektu byli dr inż. Henryk Ciurej oraz dr inż. Michał Betlej z WGiG. Prace projektowe i wykonawcze nad modelem trwały 10 miesięcy.
W razie konieczności studenci są w stanie rozbudować kładkę - żeby mogła pomieścić więcej osób i by mogła być dłuższa. Po złożeniu w "nożyce" siedmiometrowa kładka ma metr długości i z powodzeniem zmieści się w dostawczym samochodzie.
Polecany artykuł: