Trasa S7 Kraków – Myślenice. Samorządy wskazują rozwiązanie
Jak niedawno informowaliśmy, w drugiej połowie czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza opublikować trzy propozycje przebiegu trasy S7 między Krakowem a Myślenicami. Największe kontrowersje budzi jednak planowany przebieg drogi przez Swoszowice, na co zdecydowanie nie zgadza się Kraków. Magistrat dwukrotnie odnosił się do tej sprawy, a w środę, 11 czerwca radni zgodnie przyjęli rezolucję dotyczącą budowy drogi ekspresowej na odcinku Kraków – Myślenice. Jak wskazano w piśmie, Rada Miasta nie akceptuje realizacji wariantów korytarzy dla tej inwestycji, które mogą sparaliżować ruch na odcinku autostrady A4, będącej równocześnie obwodnicą miasta.
Budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej przez gęsto zabudowane tereny, o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, jest nie do przyjęcia. Alternatywą, którą jako samorządy jednogłośnie popieramy, jest modernizacja istniejącej drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej – podkreślili wspólnie przedstawiciele Krakowa oraz gmin Świątniki Górne, Siepraw i Mogilany we wspólnym uzgodnionym stanowisku wobec planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rezolucję w tej sprawie radni podjęli jednogłośnie. Kraków sprzeciwia się wariantowi trasy, która miałaby przebiegać przez Swoszowice.

Wykluczamy możliwość włączenia S7 do Myślenic na odcinku między węzłem Południe a węzłem wielickim. Uważamy, że droga S7 musi mieć sens również inwestycyjny i otwierać nowe tereny na nowe możliwości gospodarcze. A do tego nie może budzić niezadowolenia mieszkańców – powiedział zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.
W podobnym tonie wypowiadają się także przedstawiciele trzech podkrakowskich gmin, przez które również przebiegać ma planowany wariant trasy S7. W uzgodnionym stanowisku samorządów czytamy, że żaden z dotychczas proponowanych wariantów nie zostanie zaakceptowany przez społeczności lokalne.
Proponowane rozwiązania niosą ze sobą poważne konsekwencje: degradację środowiska, hałas, zanieczyszczenie powietrza, utratę cennych przyrodniczo terenów, a także powstanie trudnej do przekroczenia bariery w przestrzeni gmin – zaznacza magistrat.
W ocenie samorządowców realizacja któregokolwiek z planowanych wariantów oznaczałaby pogorszenie jakości życia mieszkańców, a także wspomniane ryzyko pogorszenia warunków ruchu na Południowej Obwodnicy Krakowa, szczególnie w przypadku planowanego włączenia trasy do autostrady A4 pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów. Jak czytamy, zdaniem Krakowa i trzech wspomnianych gmin idealnym pomysłem byłaby modernizacja drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej, co pozwoliłoby nie tylko zminimalizować koszty inwestycji i ograniczyć ingerencję w środowisko, ale także skutecznie poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu na odcinku Kraków – Myślenice.
Władze lokalne Krakowa, Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan deklarują dalsze zaangażowanie w proces konsultacji oraz gotowość do dialogu z GDDKiA. Zaznaczają jednak, że dalsze procedowanie obecnie rozważanych wariantów spotka się z kategorycznym sprzeciwem społecznym i nasileniem protestów mieszkańców – zaznacza Urząd Miasta Krakowa.