Nowe tramwaje w Krakowie. Koniec trudów pasażerów?
We wtorek, 4 marca krakowskie MPK wybrało oferty firmy Pesa Bydgoszcz na dostawę w sumie do 90 nowych tramwajów. Tabor zasilić mają trzy rodzaje wagonów, tj. do 30 tramwajów jednokierunkowych (32-34 m), do 30 tramwajów dwukierunkowych (34-34 m) i do 30 składów jednokierunkowych o długości od 42 do 45 m. Przy decyzji o zakresie zamówienia i rodzaju maszyn miejska jednostka kierowała się oczekiwaniami pasażerów i intensywnym rozwojem sieci torowisk pod Wawelem.
Równie ważne są możliwości finansowe krakowskiego przewoźnika. To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku (krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach programu FEnIKS) – pisze magistrat.
Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z KPO. Jak czytamy, na realizację całego zamówienia, które obejmie dostawę 90 maszyn potrzebna będzie kwota w wysokości 1,8 mld złotych netto.

Wybór oferty firmy Pesa przez krakowskiego przewoźnika i cała procedura przetargowa w części dotyczącej zakupu wagonów dwukierunkowych musi zostać jeszcze poddana procedurze kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnie, to będzie mogła zostać podpisana umowa ramowa na dostawę do 90 nowych tramwajów (okres obowiązywania tej umowy wyniesie cztery lata) – informuje Urząd Miasta Krakowa.
Zakup ten poprawi komfort pasażerów. Dlaczego? Po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów, zgodnie z planami MPK wycofane mają zostać wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji.
Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących – podaje MPK w Krakowie.