Linia „Podłęże – Piekiełko”. Kiedy powstaną kolejne odcinki? PKP podały harmonogram
PKP Polskie Linie Kolejowe do końca 2024 roku planują ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 17 mld złotych. Rozpoczęte zostaną wówczas procedury wyłaniania wykonawców konkretnych zadań, w tym tych zlokalizowanych na terenie województwa małopolskiego. Realizacji mają doczekać się cztery kolejne odcinki planowanej linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja ta zakłada wybudowanie linii o długości niespełna 60 km. Swój bieg rozpocznie ona we wsi Podłęże w gminie Niepołomice, wiodąc na południe do Tymbarku i Mszany Dolnej, gdzie połączy się z istniejącą, remontowaną 75-kilometrową linią kolejową Chabówka – Nowy Sącz (linia kolejowa nr 104).
Dzięki nowemu połączeniu podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma zająć 60 minut, a do Zakopanego – 90 minut. W harmonogramie PKP PLK uwzględniły przetargi na realizację odcinków:
- Szczyrzyc – Tymbark (III kwartał 2024),
- Tymbark – Limanowa (IV kwartał 2024),
- Podłęże – Gdów (IV kwartał 2024),
- Podłęże Balachówka – Podłęże (IV kwartał 2024).
Każdy z odcinków wyceniono na ponad miliard złotych. Obecnie prace budowlane trwają na czterech fragmentach linii kolejowej 104:
- bocznica Klęczany – Nowy Sącz,
- Chabówka – Rabka Zaryte,
- Rabka Zaryte – Mszana Dolna,
- Limanowa – bocznica Klęczany.
Zgodnie z planem projekt linii „Podłęże – Piekiełko” ma zostać ukończony do 2030 roku. Docelowo połączy ona Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.