Kraków. Problemy z temperaturą w autobusach i tramwajach?
Pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie zwracają uwagę na problem temperatury panującej w pojazdach przewoźników. Interpelację w tej sprawie skierował do prezydenta Krakowa radny Rafał Zawiślak. Poinformował on o licznych skargach mieszkańców na nadmierną temperaturę w autobusach i tramwajach. Sygnalizowany dyskomfort wynikać ma z niewystarczającej wentylacji, ale także niewłaściwego ustawienia klimatyzacji bądź ogrzewania. Problem nasila się zwłaszcza w sezonie zimowym.
Polecany artykuł:
Z doświadczeń mieszkańców wynika, że zbyt wysoka temperatura w pojazdach KMK prowadzi do następujących niedogodności: Odczuwa się znaczny dyskomfort termiczny, co wpływa na samopoczucie i zdrowie. Pasażerowie coraz częściej rezygnują z transportu zbiorowego na rzec samochodów, co stoi w sprzeczności z promowaniem zrównoważonego transportu. Przegrzanie wewnątrz pojazdu sprzyja rozwojowi nieprzyjemnych zapachów oraz utrudnia zachowanie odpowiednich warunków sanitarnych – informuje radny Zawiślak.
Do sprawy ustosunkował się zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik, który poinformował, że kontrole temperatury w pojazdach KMK w Krakowie odbywają się systematycznie i dotyczą wszystkich operatorów, tj. zarówno MPK i Mobilisu.
Pomiary polegają na przejściu przez całą długość pojazdu z urządzeniem pomiarowym podczas przejazdu między przystankami. Dodatkowo kontrolujący zwracają uwagę na pracę urządzeń grzewczych oraz równomierny poziom temperatury w przestrzeni pasażerskiej – podaje wiceprezydent.

Ostatnie takie działania prowadzono w okresie od 1 grudnia 2024 roku do 27 lutego 2025 roku. Przeprowadzono wówczas 1104 kontrole temperatury w pojazdach komunikacji zbiorowej w Krakowie. Jak się okazało, wykazano 70 nieprawidłowości, z czego zbyt wysoką temperaturę stwierdzono w 20 pojazdach. Z kolei zbyt niska panowała w 50.
Z uwagi na to, że aktualnie przeprowadzanych jest bardzo dużo kontroli we wskazanym zakresie nie planuje się dodatkowych działań. Zmiany standardów oraz systematyczne kontrole komfortu termicznego w pojazdach poskutkowały znacznym zmniejszeniem liczby zgłoszeń od pasażerów odnośnie do niekomfortowej temperatury w pojazdach KMK. Jednakże, na podstawie wyników kontroli ZTP należy stwierdzić, że nadmierna temperatura w pojazdach dotyczy najczęściej tramwajów starszego typu – zaznacza Stanisław Kracik.
Istotnym problemem mogą być starsze pojazdy, które nie są wyposażone w system automatyki sterowania. Ogrzewanie włączane jest przez prowadzących, którzy jednak nie mogą podjąć takiej decyzji sami. Podejmują ją dyspozytorzy ruchu MPK.