Ponad 40% dzieci w wieku 4-9 lat korzysta ze smartfonów, z czego aż 23% po raz pierwszy pojawiło się w sieci mając 5-6 lat. Co trzeci nastolatek deklaruje, że jego życie pozbawione dostępu do internetu byłoby puste, a 38% nie jest w stanie zrezygnować z dostępu do sieci.
Jeżeli zestawimy te dane z coraz większym problemem w odróżnieniu swojego cyfrowego „ja” od funkcjonowania w „realu”, potrzebą przebywania w sieci jak najdłużej i problemem z ograniczeniem wirtualnego życia, to przed rodzicami i opiekunami młodych ludzi pojawia się wyzwanie, któremu niełatwo sprostać.
W sieci na dzieci i młodzież czekają zagrożenia, takie jak hejt, cyberprzemoc i dezinformacja – zjawiska, które jeśli zostaną zignorowane, mogą eskalować i z czasem mieć coraz bardziej negatywny wpływ na psychikę młodego człowieka.
Samo mówienie o problemie nadmiernej obecności w internecie i związanych z nią zagrożeniach nie wystarczy. Rodzice, opiekunowie, nauczyciele, pedagodzy i wszyscy na co dzień pracujący z młodzieżą, potrzebują odpowiedniej wiedzy i umiejętności, aby nauczyć swoich podopiecznych mądrze korzystać z dobrodziejstw internetu. Jeszcze ważniejsze natomiast jest nauczenie tego samych zainteresowanych, czyli dzieci i młodzież w szkołach podstawowych – mówi prof. dr hab. Inż. Aleksander Byrski, wiceprezes fundacji TRY IT, prodziekan ds. Współpracy Wydziału Informatyki AGH.
Dlatego wydział we współpracy z fundacją TRY IT oraz Urzędem Miasta Krakowa dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat najnowszych cyberzagrożeń, mądrego korzystania z sieci i walki z wirtualną przemocą. W projekcie CYFROWY ŚWIAT wzięło już udział ponad 50 szkół podstawowych z Krakowa, a z pomocy specjalistów skorzystało ponad 3000 młodych Krakowian.
Warsztaty są dostosowane do potrzeb i współczesnych oczekiwań dzieci i młodzieży. To nie są nudne wykłady, lecz konkretna i praktyczna dawka wiedzy poparta konkretnymi przykładami. Musimy zrozumieć, że młodzież postrzega aktywność w internecie zupełnie inaczej niż dorośli. Dlatego stawiamy na empatię, wrażliwość i otwartość na uczucia najmłodszych użytkowników internetu – mówi Paulina Turek z Akademii Górniczo-Hutniczej, koordynatorka projektu CYFROWY ŚWIAT.
W ramach projektu odbyło się już ponad 50 warsztatów w krakowskich szkołach podstawowych. Odzew ze strony uczniów i nauczycieli jest na tyle duży i pozytywny, że organizatorzy chcieliby rozszerzyć kolejne edycje o starszych uczniów.